Blisko 140 mln zł kary dla jednej z największych sieci sklepów w Polsce. "Nieuczciwa przewaga kontraktowa oraz wprowadzanie klientów w błąd"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
druga decyzja dotyczy 13,2 mln zł kary za błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia.
druga decyzja dotyczy 13,2 mln zł kary za błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia. Aneta Zurek/ Polska Press
Udostępnij:
- Spółka Kaufland Polska Markety wymagała od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych już po ich sprzedaży, nieuczciwie wykorzystując swoją przewagę kontraktową- poinformował w komunikacie UOKiK. Ponadto urząd uznał, że sieć wprowadzała konsumentów w błąd co do kraju pochodzenia warzyw. Na sieć nałożono blisko 140 mln zł kar w dwóch decyzjach stwierdzających niezgodne z prawem praktyki.

Jak wyjaśniono w komunikacie, pierwsza decyzja dotyczy relacji spółki Kaufland Polska Markety z dostawcami produktów rolnych i spożywczych. - Przedsiębiorca ustalał warunki współpracy z niektórymi z nich już po rozpoczęciu danego roku. W takich sytuacjach, przy przedłużających się negocjacjach umowy na kolejny rok, dostawca nie wiedział, na jakich warunkach realizował dostawy w okresie od początku roku do dnia podpisania umowy- napisano.

Ponadto, z ustaleń Urzędu wynika, że w nowych kontraktach "często wprowadzane były dodatkowe rabaty lub spółka podwyższała wysokość dotychczasowych, a dostawcy musieli zapłacić wyrównanie z tego tytułu", co w praktyce oznaczało "wsteczne obniżenie już zapłaconej ceny sprzedaży produktów do sieci Kaufland za okres od początku roku do dnia podpisania nowej umowy".

Druga praktyka polegała na pobieraniu od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowych rabatów, które nie były przewidziane w umowie, co oznacza, że kontrahent sieci handlowej nie wiedział zatem, kiedy zażąda się od niego udzielenia tego rabatu, ani w jakiej będzie on wysokości.

Jak wylicza UOKiK, praktyka dotycząca negocjacji umowy po rozpoczęciu roku dotyczyła ponad 800 kontrahentów w latach 2018-2020, z czego 72 musiało zapłacić niekorzystne dla siebie wyrównanie na łączną kwotę blisko 37 mln zł. Z kolei nieuczciwe wsteczne rabaty zostały uzyskane od 176 dostawców na łączna kwotę ponad 30 mln zł.

Decyzja nie jest prawomocna i przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Z kolei druga decyzja dotyczy 13,2 mln zł kary za błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia. Jak wskazano- kontrole Inspekcji Handlowej potwierdziły, że "w sklepach sieci Kaufland Polska Markety systematycznie dochodzi do sytuacji, w których na wywieszkach warzyw przekazywane są nieprawdziwe informacje na temat ich pochodzenia geograficznego".

- Kontrole Inspekcji Handlowej potwierdziły, że w sklepach sieci Kaufland regularnie konsument dostawał mylne informacje o tym skąd pochodzą warzywa, co wpływało na jego decyzje zakupowe, dlatego wszcząłem w tej sprawie postępowanie i wydałem decyzję– mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, cytowany w komunikacie.

- Wywieszki przy produktach nie mogą wprowadzać w błąd – nie tylko co do ceny, ale i kraju pochodzenia warzyw. Konsument nie powinien być zobowiązany do weryfikowania na opakowaniu zbiorczym skąd one pochodzą- wyjaśnia prezes Urzędu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Środki z KPO obniżą inflację - komentarz

Wideo

Materiał oryginalny: Blisko 140 mln zł kary dla jednej z największych sieci sklepów w Polsce. "Nieuczciwa przewaga kontraktowa oraz wprowadzanie klientów w błąd" - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie