Bochnia-Brzesko. 25 oszustw internetowych tylko w listopadzie. Na celowniku seniorzy, ale i młodzi użytkownicy smartfonów

Paweł Michalczyk
Paweł Michalczyk
Tylko w listopadzie 2021 w powiecie bocheńskim doszło do 16 oszustw internetowych, a w powiecie brzeskim do 9 takich oszustw
Tylko w listopadzie 2021 w powiecie bocheńskim doszło do 16 oszustw internetowych, a w powiecie brzeskim do 9 takich oszustw Pixabay.com
Udostępnij:
Ponad 130 tysięcy złotych straciła 72-letnia mieszkanka Bochni, która dała się skusić ofertą zainwestowania w akcje. Zainstalowała na swoim smartfonie aplikację, która pozwoliła przestępcom śledzić każdy jej ruch w sieci. Oszuści biorą na celownik nie tylko seniorów, ale i całkiem młode osoby, korzystające na co dzień ze smartfonów i bankowości internetowej. Tylko w listopadzie w powiecie bocheńskim doszło do 16 oszustw internetowych, a w powiecie brzeskim do 9 takich oszustw.

FLESZ - Co składa się na cenę paliwa?

Oszustwo w Bochni "na koncern paliwowy"

Seniorka z Bochni z dużym zainteresowaniem przeczytała w internecie reklamę, informującą o możliwości zainwestowania w akcje koncernu naftowego. Postanowiła spróbować: w odpowiednich rubrykach wpisała swoje imię, nazwisko i numeru telefonu. Jeszcze tego samego dnia odebrała telefon od rzekomego kierownika giełdy.

Przedstawił się, po czym dokładnie opowiedział, na czym polega inwestowanie we wskazanej branży. Później 72-latka w telefonie i komputerze musiała zainstalować aplikację, której nazwę podał jej „kierownik”.

- Było to oprogramowanie, za pomocą którego mężczyzna prowadził instruktaż, uświadamiając kobietę, że chcąc zarabiać, ta musi najpierw wpłacić pieniądze. 72-latka musiała zalogować się do swojego konta bankowego - relacjonuje sierż. szt. Daniel Bułatowicz, oficer prasowy policji w Bochni.

Kolejnego dnia doszło do kilku następnych rozmów. Mężczyzna je przerywał i dzwonił ponownie z innych numerów. Ostatnie połączenie nastąpiło wieczorem 23 listopada. Konsultant, korzystając z aplikacji, cały czas miał dostęp do telefonu kobiety.

- W trakcie rozmowy mieszkanka Bochni zalogowała się do aplikacji bankowej. W pewnym momencie zauważyła, że wykonywana jest transakcja przelewu pieniędzy z jej konta, której nie mogła zablokować. Z jej konta przelano ponad 130 tysięcy złotych.

Seria oszust internetowych w powiecie bocheńskim i brzeskim

Policja w Bochni prowadzi 16 spraw, dotyczących oszustw, do których doszło w listopadzie. - Były to rozmaite oszustwa internetowe, m.in. metodą „na BLIK” - mówi Daniel Bułatowicz. W powiecie brzeskim w listopadzie doszło do 9 skutecznych oszustw. - Polegały na przejęciu konta, najczęściej dochodziło do tego, gdy dana osoba wystawiła jakiś przedmiot w serwisie OLX - mówi Grzegorz Buczak, oficer prasowy policji w Brzesku. Było też kilkanaście prób innych oszustw.

Oto opis, przygotowany przez policję: „Wystawiasz coś na OLX. Znajduje się kupiec. Odzywa się najczęściej za pośrednictwem aplikacji WhatsApp. Twierdzi, że kupił przedmiot i za niego zapłacił, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link. Teraz oszust wysyła Ci linka. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony OLX. Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stan Twojego konta. Wypełniasz formularz. Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie jest jasno napisane, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Oszust Cię okrada. Płaci Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie. Koniec. Twoje konto jest PUSTE”.

Warto stosować weryfikację dwuetapową

Zwykle oszuści uzyskują dostęp do konta na Facebooku swojej pierwszej ofiary np. wskutek wycieku danych lub ataku hakerskiego. Następnie, podszywając się pod daną osobę, poprzez serwis rozsyłają wiadomości do jej znajomych z prośbą o udzielenie drobnej pożyczki ze względu „na nagłą sytuację losową”. Często oszuści proszą o kod BLIK do szybkiej płatności. - Kiedy kod zostanie przez oszusta wykorzystany, np. przy wypłacie w bankomacie, zwykle prosi o kolejny, argumentując to błędem urządzenia. Niczego nie świadoma ofiara, pod presją sytuacji wysyła kolejny kod, a oszust go ponownie wykorzystuje upłynniając środki z rachunku bankowego ofiary - tłumaczy nam Anna Koral, naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa w PSP, operatorze BLIKA.

- Pamiętajmy, że nie należy udostępniać nikomu danych do logowania, haseł, otwierać podejrzanych linków oraz instalować dodatkowego oprogramowania na urządzeniach, takich jak telefon czy komputer. Każdą tego typu sytuację należy traktować jako celowe działanie oszustów - uczula rzecznik bocheńskiej komendy.

Najprostszym sposobem ochrony przed przejęciem naszego konta na Facebooku czy poczty elektronicznej, jest stosowanie podwójnej weryfikacji logowania, czyli poza loginem i hasłem, wpisujemy również kod, który otrzymujemy za pośrednictwem wiadomości sms. Taki sposób zdecydowanie utrudni przestępcy przejęcie naszej internetowej tożsamości.

Masz informacje? Nasza Redakcja czeka na #SYGNAŁ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego?Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie