Bochnia: gmina dobrze zarabia na drogowych piratach

Paulina Korbut
Parlamentarzyści chcą ukrócić zapędy lokalnych samorządów, które traktują mobilne fotoradary, jak maszynki do robienia pieniędzy i sposób na łatanie dziur w budżetach.

Nowy pomysł zakłada, że straż gminna nie będzie mogła z nich korzystać. Czy to oznacza, że już niedługo bocheńska straż miejska nie będzie mieć fotoradaru?
- O tym, że część gmin traktuje straż miejską, jak organ, który ma przynosić dochody, wiadomo nie od dziś. Myślę jednak, że taka opinia w odniesieniu do naszej straży jest nietrafiona - odpowiada komendant straży miejskiej Krzysztof Tomasik.

Jak obliczył roczne dochody z fotoradaru wynoszą w Bochni około 80 tys. zł. - Porównując to z wynikami innych gmin, to dość skromna kwota - podkreśla.
Okazuje się, że na foto-radarach można całkiem nieźle zarobić. W gminie Słupsk i Kobylnica mandaty, jakie wystawiono w 2009 r. na podstawie zdjęć z urządzenia, wyniosły ponad siedem milionów złotych. Utrzymanie wspólnej straży gminnej kosztowało samorząd zaledwie trzy miliony złotych, każda z gmin zarobiła "na czysto" po dwa miliony.

- Patrząc na wyniki wcale nie dziwię się, że coraz częściej pojawiają się propozycje odebrania fotoradarów. Nie po to się je w końcu stawia, żeby zarabiać pieniądze, ale by było bezpieczniej - tłumaczy Tomasik. Komendant straży miejskiej zauważa, że od momentu pracy mobilnego fotoradaru, na terenie miasta zrobiło się bezpieczniej. - Od tego czasu nie mieliśmy żadnego poważengo wypadku w mieście. Na Proszowskiej, która kusiła do rozwijania dużych
prędkości jest spokojniej - wylicza.Propozycja ustawowych zmian dotyczących korzystania z fotoradarów zakłada między innymi odebranie ich strażnikom miejskim i przekazanie policji lub Inspekcji Transportu Drogowego.

- Wiem również o takim pomyśle, który planuje zostawić fotoradary strażnikom, jednak gromadzenie zdjęć i całość postępowania przejęłaby jakaś nowo utworzona komórka. W efekcie gmina otrzymywała by około 80 procent dochodu z mandatów, pozostała część trafiałaby na przykład do inspektorów transportu drogowego - dodaje Tomasik.

Ford zamierza produkować wyłącznie auta elektryczne

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie