Bochnia i Brzesko przed drugą turą wyborów na burmistrza. Kto wygra rządy na pięć lat?

Paweł Michalczyk
Pojutrze mieszkańcy Bochni i Brzeska ponownie pójdą na wybory. Tym razem będą głosować na jednego z dwóch kandydatów na burmistrza, którzy zdobyli najwięcej głosów w pierwszej turze.

Do drugiej tury w Bochni przeszli Krzysztof Kokoszka z komitetu Prawa i Sprawiedliwości (uzyskał 40,36 proc. głosów) i urzędujący od 2010 roku Stefan Kolawiński z komitetu Bochniacy dla Bochni (33,38 proc.).

Do drugiej tury wyborów na burmistrza Brzeska przeszli Tomasz Latocha z komitetu Brzesko OdNowa (46,60 proc. głosów) i Sławomir Pater z Prawa i Sprawiedliwości (32,34 proc.). W tym mieście po pierwszej turze odpadł Grzegorz Wawryka, burmistrz Brzeska, urzędujący od 2008 roku.

Każdemu z kandydatów w obu miastach zadaliśmy po trzy pytania. Ich zestaw różni się nieco dla Bochni i dla Brzeska. Obejmują one zagadnienia z obszaru gospodarki, komunikacji, a także marketingu politycznego (pytanie pierwsze).

Mamy nadzieję, że poniższa prezentacja programu kandydatów z wybranych obszarów pomoże w podjęciu decyzji przed głosowaniem.

Bochnia. Krzysztof Kokoszka:

1. Dlaczego to na Pana warto głosować, a nie na konkurenta?

Mieszkam w Bochni od lat. Tutaj żyję ze swoją rodziną. Dlatego boli mnie stagnacja i brak pomysłów na rozwój naszego miasta, tak oczekiwany przez mieszkańców. Czas na przyspieszenie. Bochnia oczekuje zmian, nowej energii i zdecydowanego przyspieszenia w sferze inwestycyjnej. Mój program wyborczy powstał na bazie rozmów z mieszkańcami. Jest ambitny, a także co najważniejsze – realny. Zrobię wszystko, by Bochnia była miastem dbającym o swoich mieszkańców, zapewniającym im poczucie bezpieczeństwa i wysoką jakość i komfort życia. Miastem tworzącym nowe przestrzenie do aktywnego wypoczynku i rekreacji, wspierającym lokalnych przedsiębiorców, realizującym niezbędne inwestycje infrastrukturalne oraz dbającym o estetykę i zieleń.4 listopada br. zdecydujemy wspólnie o kierunku rozwoju Bochni na następne 5 lat. Pokażmy wspólnie, że przyszłość naszego miasta nie jest nam obojętna.

2. Jaki jest Pana pogląd na budowę Park&Ride przy dworcu KP oraz stworzenie dużego parkingu na terenie BKS?

Budowa przy dworcu kolejowym parkingu Park&Ride, a także parkingów w centrum Bochni, które po połączeniu z bezpłatną komunikacją miejską, stworzyłyby część zintegrowanego systemu komunikacyjnego miasta, to kluczowe zadania, dzięki którym, w co głęboko wierzę, wejdziemy na ścieżkę szybkiego rozwoju. Mam nadzieję, że obecne władze miasta nie oddadzą sprawy parkingu przy dworcu kolejowym walkowerem, przygotują odpowiedni wniosek i skorzystają ze środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na sfinansowanie tego zadania. Czasu jest bardzo mało, bo nabór na tego typu zadania rozpocznie się już z końcem listopada tego roku. Z kolei tereny sportowe przy ul. Parkowej to miejsce szczególne w Bochni, które mają swoje tradycje. Boisko piłkarskie nadal pełniłoby funkcje sportowe, jako zaplecze dla szkół, ale i miejsce do treningu i rekreacji dla mieszkańców Bochni.

3. Jak zamierza Pan walczyć o uskutecznienie budowy łącznika autostradowego?

Cieszy fakt, iż Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ogłosił w końcu przetarg na budowę łącznika autostradowego do ul. Krzeczowskiej. To dobra wiadomość dla mieszkańców Bochni. Jednakże przed nami realizacja II etapu łącznika do drogi krajowej nr 94, która w mojej ocenie jest w ramach całej inwestycji najbardziej kluczowa. I między innymi w tej sprawie prowadziłem niedawno rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury, by realizacja II etapu łącznika mogła się urzeczywistnić jak najszybciej.

Bochnia. Stefan Kolawiński:

1. Dlaczego to na Pana warto głosować, a nie na konkurenta?
 
Warto głosować w ogóle. To nieprawda, że nie głosując nie bierzemy odpowiedzialności za wybór. To wtedy jest nasze nieme przyzwolenie na decydowanie za nas, przez innych. A dlaczego na mnie? Mam duże doświadczenie w pracy na rzecz samorządu, koncyliacyjny charakter i nie podpalam się z byle przyczyny. Rozwijająca się Bochnia potrzebuje równowagi i w dotyczących jej planach, i w prowadzonych działaniach. Nie jest sztuką wziąć kredyty, nabudować fajnych i z pewnością potrzebnych miastu obiektów, tylko w tym miejscu należy sobie zawsze stawiać pytanie czy nas na to teraz stać, czy jednak musimy jeszcze chwilę zwlekać. Codziennie podejmuję trudne, często niepopularne decyzje, ale trzeba je podejmować bez względu na to. Można w to wierzyć, albo i nie wierzyć, ale staram się zachować harmonię w rozwoju Bochni bez narażania jej na bankructwo a wręcz przeciwnie utrzymywanie jej cały czas w dobrej kondycji finansowej. Jeżeli ktoś choć trochę pochyli się nad tym co w mieście się dzieje i w jaki sposób działania są prowadzone z pewnością to zauważy. Oczywiście, że zawsze można wszystko zrobić szybciej i lepiej, ale proszę mi wierzyć, że bardzo często piętrzące się problemy są przeszkodami, których nie da się pokonać jednym skokiem. Mój konkurent zabiegając o budowę Strażnicę dla Straży Pożarnej  sam przekonał się ile czasem trzeba czekać - w tym wypadku aż 13 lat – żeby sfinalizować projekt. Dlatego jego hasło „czas przyspieszyć” biorę z przymrużeniem oka, bo powinien wiedzieć z jakimi trudnościami może się spotkać. Sądzę, że właśnie te harmonijne, wyważone i widoczne działania, powinny przekonać do mnie Wyborców odpornych na nośne hasła typu: marazm itp., a przynajmniej tych Wyborców, którzy kierują się pragmatyką, a nie szyldem partyjnym i emocjami.
 
2. Jaki jest Pana pogląd na budowę Park&Ride przy dworcu KP oraz stworzenie dużego parkingu na terenie BKS?
 
Zacznę od parkingu - rozumiem podziemnego - na terenie BKS. To dobre rozwiązanie. Ten teren nie jest w żaden sposób narażony na mogące występować szkody górnicze, a kwestia zabezpieczeń innych niespodzianek, nie powinna stanowić większych problemów. Z tym, że:
- budowa tego parkingu musi być tak przeprowadzona, że nie naruszy on obecnie istniejącej substancji, tylko będzie nie ingerującym w teren obiektem podziemnym BKS to prawie stuletni Klub Sportowy z tradycjami i osiągnięciami i nie wyobrażam sobie przeniesienia go gdzieś na krańce miasta.
- oczywiście ta budowa jest ściśle powiązana z budową kompleksu sportowo-rekreacyjnego w Chodenicach, gdzie przewidziany jest również stadion z prawdziwego zdarzenia. Jednak budowa chodenickiego kompleksu nie powinna oznaczać wyprowadzenia BKS-u, tylko jego rozwój na nowych obiektach.
 
Co do P&R mój pogląd jest jasny. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że parking przy Dworcu PKP jest konieczny. Wycofanie się Miasta z tej inwestycji spowodowane było brakiem możliwości udźwignięcia samodzielnie kosztów wykonania wielopoziomowego parkingu, a Wykonawca nie dawał żadnej gwarancji, że w terminie ten obiekt będzie oddany. Dzisiaj pozostaje otwarte inne pytanie. Jak ma wyglądać ten parking? Sygnały płynące z pobliskich miast, choćby z Tarnowa są niepokojące. Często, a nawet bardzo często jest tak, że obiekty te generują wysokie koszty utrzymania i stoją prawie puste. Miasto posiada dość rozległe tereny koło dworca i jestem przekonany, że lepiej sprawdzi się zwykły nawierzchniowy parking niż wielopoziomowy kolos. Oczywiście jest jeszcze jeden warunek, ten parking ma być bezpłatny. Tymczasem obiekt wielopoziomowy typu P&R jest obwarowany grubym plikiem dokumentów, zawierających cały szereg zobowiązań dla Miasta, które muszą być spełnione i jest płatny. Także parking oczywiście, że tak ale niekoniecznie wielopoziomowy. W tej chwili przy dworcu parkuje ponad 200 samochodów w sposób mniej lub bardziej uporządkowany, więc jest to mniej więcej tyle miejsc ile miało być w P&R. Uporządkowanie tego terenu da kolejne miejsca parkingowe, bez konieczności wydawania tak dużych pieniędzy i również z możliwością uzyskania dofinansowania takiego rozwiązania.
 
3. Jak zamierza Pan walczyć o uskutecznienie budowy łącznika autostradowego?
 
Zadanie przeprowadzenia skutecznej walki o dokończenie łącznika pomiędzy Autostrada A-4 a DK 94 z pewnością ułatwiła deklaracja Pana Premiera Mateusza Morawieckiego, który będą u nas na Rynku złożył bochnianom obietnicę pomocy Rządu w jego wykonaniu. Również dzisiejsze zapowiedzi PiS o tym, że będą współpracować z każdym, kto tej współpracy oczekuje uspokaja mnie co do tego, że budowa łącznika nie będzie stanowić problemu bez względu na to, czy wygram z Panem Kokoszką czy nie. Głównym graczem jest tu Urząd Marszałka Województwa Małopolskiego. Przypomnę, że pieniądze na budowę łącznika już były przyznane, jednak na wniosek wicemarszałka z Nowego Sącza, przetransferowano je na budowę - bodajże obwodnicy - właśnie Nowego Sącza, pomimo tego, że inny członek Zarządu Województwa przy odbieraniu przeze mnie nagrody Krakowski Dukat za przedsiębiorczość, publicznie deklarował, że łącznik powstanie. Mamy w tej chwili ogłoszony przetarg na budowę pierwszego odcinka. Także już teraz rozpocząłem zabiegi o uzyskanie zgody na projektowanie odcinka kończącego łącznik i sadzę, że przy takim finansowaniu jak poprzednio czyli partycypacji Miasta do wysokości 2,5% tej inwestycji, w każdej chwili jesteśmy w stanie udźwignąć ten ciężar. Główne przeszkody w postaci negowania przebiegu łącznika są już za nami, więc tylko od dobrej woli władz w Krakowie i znalezienia środków na finansowanie łącznika zależy rozpoczęcie prac przy jego przeprowadzeniu. Ale tak jak już powiedziałem, jestem o to spokojny po tak jednoznacznych zapewnieniach ze strony Pana Premiera.

Brzesko. Tomasz Latocha:

1. Dlaczego to na Pana warto głosować, a nie na konkurenta?

- Ponieważ to ja posiadam wielokrotnie większe doświadczenie w skutecznym zarządzaniu dużymi podmiotami oraz dużymi kilkusetosobowymi zespołami ludzkimi. Zawodowo zajmuję się rozwojem gospodarczym, tworzeniem stref aktywności gospodarczych i przyciąganiem inwestorów co jest potwierdzone prestiżowymi nagrodami od niezależnych instytucji zagranicznych, państwowych i organizacji zrzeszających przedsiębiorców. W mojej pracy specjalizuję się w obsłudze funduszy unijnych, przygotowywaniu wniosków i realizacji projektów na kwoty wielomilionowe. To wszystko potwierdza kwota prawie 1 miliard 700 milionów które w ramach tylko jednego z projektów trafiły za naszym pośrednictwem do małopolskich przedsiębiorców. Jestem pewien, że takimi osiągnięciami nie można porównywać prowadzenia firmy ubezpieczeniowej prowadzonej przez mojego Szanownego Konkurenta w której pracują 3 osoby.
Dodatkowo mam naturę społecznika. Jestem aktywnym strażakiem ochotnikiem, wyjeżdżam do wypadków i pożarów, aby ratować ludzi, aktywnie wspieram kluby sportowe, organizacje pozarządowe, byłem organizatorem licznych akcji cennych i wartościowych społecznie między innymi aukcji charytatywnych, spektakli edukacyjnych, Małopolskich dni Jana Pawła II, Małopolskich dni Ratownictwa, akcji Ekoszklarnia w każdej Szkole i ok. 30 przedsięwzięć o podobnym charakterze. Od kilkunastu lat aktywnie uczestniczę w życiu społeczności lokalnej, a gdyby porównać w tym miejscu mojego Szanownego Konkurenta to zupełnie nie istnieje w tej przestrzeni, bo przecież nigdy wcześniej nie licząc okresu kampanii wyborczej nawet nie był na zebraniu wiejskim w miejscowości, w której mieszka od 20 lat. Znam Gminę i jej mieszkańców wiem jakie mają problemy i które sprawy najpilniej trzeba załatwić. Wszystko to uwzględnia mój program, który został przemyślany i skonsultowany z mieszkańcami. W samorządzie najważniejszy jest człowiek a nie partia. W tej społeczności mieszkam 41 lat, od samego urodzenia, stąd się wywodzę i z tej gminy byłem wybierany do Rady Powiatu a mój Szanowny konkurent jest Radnym Powiatowym ze Szczurowej, więc niech każdy zada sobie pytanie dla czego i jak to możliwe?

2. Jaki jest Pana pomysł na rozwój gospodarczy Brzeska/gminy Brzesko?

- Priorytetem będzie uruchomienie strefy aktywności gospodarczej. Konieczne są inwestycje dające nowe, dobrze płatne miejsca pracy i dające perspektywy stabilnej przyszłości dla mieszkańców. Innej drogi nie ma, by zatrzymać młodych ludzi przed masową emigracją. Sąsiednie samorządy uciekają nam coraz szybciej, a my zostajemy na bocznym torze. To może trąci truizmem, ale Brzesko jak powietrza potrzebuje nowych, dużych inwestorów, a małe rodzinne firmy, rzemiosło i drobny handel - zrozumienia oraz wsparcia samorządu. Od lat zawodowo współpracuję z wielkim biznesem i dysponuję szerokimi kontaktami w świecie biznesu. Udało mi się sprowadzić i zachęcić inwestorów do budowy swoich firm w wielu miejscowościach w całej Małopolsce. Potrafię to zrobić również dla posiadającego wiele niezaprzeczalnych atutów Brzeska. Najpierw trzeba jednak stworzyć odpowiednie warunki do zachęcenia inwestorów, by właśnie tutaj lokowali swoje firmy. Wykorzystując m.in. Małopolski Regionalny Program Operacyjny, wiem, jak sięgnąć po wciąż jeszcze dostępne fundusze europejskie na utworzenie wspomnianej strefy aktywności gospodarczej. Oczywiście, nie trzeba nikogo przekonywać, że chcąc się rozwijać, nie można być rozrzutnym. Konieczne jest racjonalne gospodarowanie środkami, jakimi gmina dysponuje.

3. Jak zamierza Pan zwiększyć liczbę miejsc parkingowych w mieście?

- Uważam, że należy zacząć od stworzenia przy dworcu PKP odpowiednio dużego parkingu, a nie tylko jego namiastki. Oczywiście, dostrzegam problemy ze znalezieniem miejsca na zaparkowanie auta w centralnych częściach miasta, ale uważam, że można je rozwiązać. W zasobach gminnych znajdują się niezagospodarowane tereny, które można przeznaczyć na różne cele, również na zorganizowanie dodatkowych parkingów. Takie tereny znajdują się w różnych częściach miasta. Konieczna jest wnikliwa analiza przestrzeni publicznej oraz perspektywiczne myślenie przy podejmowaniu decyzji o sprzedaży gminnego majątku. Są też w mieście miejsca, które – przynajmniej okazjonalnie, w czasie zwiększonego natężenia ruchu – niewielkim nakładem można przeznaczyć na parking. Ponadto w niedalekiej perspektywie będą też nowe miejsca parkingowe przy powstającym nowym dworcu autobusowym.

Brzesko. Sławomir Pater:

1. Dlaczego to na Pana warto głosować, a nie na konkurenta?

Mam przygotowany spójny program dla całej Gminy Brzesko i wszystkich sołectw. Posiadam bogate doświadczenie w pracy samorządowej. Już w trakcie trwania kampanii wyborczej podjąłem rozmowy i zorganizowałem spotkanie z przedsiębiorcami odnośnie strefy aktywności gospodarczej, jestem inicjatorem otwarcia takiej strefy w Brzesku. Jako jedyny kandydat znalazłem grunty gminne na których strefa ta mogłaby powstać. Chcę wybudować bezpłatny parking dla mieszkańców przyjeżdżających do Brzeska, aby załatwić sprawy w Urzędzie Miejskim czy zrobić zakupy. Gmina posiada działkę, na której bezpłatny parking mógłby powstać, i jako jedyny kandydat proponuję to mieszkańcom. To jest kolejny przykład mojej skuteczności. Jak już coś robię to z pełną odpowiedzialnością za swoje słowa i zobowiązania. Mój program wyborczy, będzie zrealizowany. Będę sięgał po środki zewnętrzne, szczególnie po pieniądze unijne z Urzędu Marszałkowskiego, w którym teraz mamy swoich przedstawicieli. Jestem już po rozmowach z radnymi Sejmiku woj. Małopolskiego i obiecali mi, że będą wspierać mnie, aby Gmina Brzesko otrzymała jak największe wsparcie finansowej. Jestem przekonany, że w ten sposób Gmina Brzesko będzie się rozwijała. Podczas wizyty w Brzesku premiera Mateusza Morawieckiego i premier Beaty Szydło dyskutowaliśmy o programach rządowych, z którym nasza gmina otrzymałaby wsparcie finansowe na remont dróg gminnych, budowę chodników przy drodze do szkoły, budowę sal gimnastycznych przy szkołach, otwartych stref aktywności, Klubu Seniora w sołectwach. Chcę bardzo mocno zaangażować w realizację programu rządowego „ Czyste powietrze” z którego to mieszkańcy Brzeska mogliby dostać bardzo duże dofinansowanie do wymiany pieców. Te wszystkie programy są Brzesku potrzebne.

2. Jaki jest Pana pomysł na rozwój gospodarczy Brzeska/gminy Brzesko?

Wszyscy czterej kandydaci na burmistrza w swoich zapowiedziach mieli utworzenie strefy gospodarczej w Brzesku. Jednak tylko ja pokazałem konkretne rozwiązanie, ponieważ tylko ja wskazałem konkretne grunty w Wokowicach, które są własnością gminy, które mają dostęp do drogi bez ograniczeń tonażowych i równocześnie dostęp do kanalizacji i wody jest realny. Te tereny leżą w odległości ok. 500 metrów od oczyszczalni ścieków w Sterkowcu. Zdziwienie budzi fakt, że nikt o tych terenach do tej pory nie mówił. Dodatkowo tereny te są położone w znacznej odległości od zabudowań, więc uruchamiana tutaj działalność nie będzie uciążliwa dla nikogo. Kolejnym argumentem przemawiającym za zainteresowaniem tymi terenami to niewielka odległość, bo ok. 1 km, do stacji kolejowej w Biadolinach. Przygotowanie terenów inwestycyjnych w tym miejscu daje szansę na pojawienie się nowych przedsiębiorstw, których gmina Brzesko bardzo potrzebuje. Nowe przedsiębiorstwa to nowe miejsca pracy i dodatkowe wpływy z podatków do budżetu gminy, a te pozwolą na poprawę jakości życia mieszkańców gminy Brzesko.

3. Jak zamierza Pan zwiększyć liczbę miejsc parkingowych w mieście?

Problem miejsc w parkingowych w Brzesku narasta. Wiele miejsc parkingowych, bezpłatnych, jest zajętych przez pojazdy osób, które przesiadają się w Brzesku np. do autobusów. Dlatego rozważam pomysł urządzenia parkingów dla takich osób na obrzeżach miasta, na gruntach gminnych i postawienia w ich pobliżu przystanków autobusowych. To rozładowałoby częściowo problem. Dodatkowo blisko centrum miasta, przy ul. Nowej znajduje się działka będąca własnością gminy. Ma ona powierzchnię ok. 70 arów. Będę chciał ją wykorzystać do urządzenia tam parkingu, w założeniu bezpłatnego.

BOCHNIA - WARTO ZOBACZYĆ:

**Chcesz podzielić się informacjami o swoim regionie, zgłosić problem, zainterweniować w jakiejś sprawie? Daj nam znać! Poinformujemy innych. Czekamy na informacje, zdjęcia i nagrania wideo!

- Przyślij je na adres Pawel.Michalczyk@gk.pl; 
- Wyślij za pomocą Facebooka: Tygodnik Brzesko-Bochnia;
- Wpisz komentarz na forum pod artykułem.**

WIDEO: Absurdalne zgłoszenia na pogotowie. W jakich sytuacjach nie powinno się wzywać karetki?

Autor: Dzień Dobry TVN, x-news

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie