Temat jest jak najbardziej na czasie, ponieważ od ubiegłego roku nauka języka angielskiego jest obowiązkowa już od pierwszej klasy szkoły podstawowej, a egzamin gimnazjalny obejmuje test językowy.
- Problem polega na opracowaniu odpowiednich metod, dzięki którym osoby mające trudności z kojarzeniem, myśleniem abstrakcyjnym, zapamiętywaniem będą mogły opanować materiał przewidziany programem nauczania – mówi Teresa Jaszczyńska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bochni.
Założenia projektu są następujące.
Uczniowie w 7 osobowych grupach mają dodatkowo w każdym tygodniu dwie godziny języka angielskiego. Zajęcia prowadzi dwóch nauczycieli: anglista i oligoferenopedagog. To oni wspólnie opracowują metody pracy, koncepcję lekcji i pomoce dydaktyczne – Jest to wielki komfort, na który nie będzie stać szkoły w przyszłości, bez dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Idea projektu jest jednak taka, żeby na podstawie tych doświadczeń powstał program nauczania, który umożliwi skuteczną edukację języka angielskiego w szkołach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – dodaje wicedyrektor Jerzy Turek.
Efektem tego projektu, oprócz korzyści edukacyjnych dla uczniów, będzie opracowanie, wdrożenie i realizacja innowacyjnego programu nauczania języka angielskiego, sygnowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Planowana jest konferencja naukowa i specjalistyczne wydawnictwo.
W projekcie uczestniczy 13 szkół specjalnych z województwa śląskiego, opolskiego i małopolskiego. W gronie dwóch szkół z naszego województwa jest Ośrodek Szkolno-Wychowawczy z Bochni. Zajęcia odbywają się w nowoczesnej pracowni językowej.
Projekt zakłada opanowanie przez uczniów umiejętności językowych na poziomie A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, tzn. rozumienie i reagowanie na proste wyrażenia języka codziennego, przedstawienie siebie, zadawanie prostych pytań. Został opracowany w oparciu o przesłanki wynikające z psychologicznych i pedagogicznych założeń dotyczących rozwoju sfery poznawczej i myślenia dzieci oraz młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych ( Piaget, Wygotski, Witkowski i inni).
Cele projektu są zgodne z Planem Działań dla Priorytetu III „Wysoka jakość systemu oświaty”, na r. 2009, SZOP PO KL i Strategią Lizbońską, traktatem z Madrytu - w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych osób niepełnosprawnych, strategią rozwoju edukacji 2007-2013 w zakresie równości szans dla wszystkich, strategiami rozwoju 3 ww. województw w aspekcie społecznym– edukacja, otwartość, tożsamość, kompetencje.
Widowiskowy egzamin dla policyjnych wierzchowców
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?