18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bochnia: niepełnosprawni uczą się angielskiego

Małgorzata Więcek-Cebula
Zajęcia odbywają się w niewielkich, 7-osobowych grupach
Zajęcia odbywają się w niewielkich, 7-osobowych grupach M.Wiecek-Cebula
Jak skutecznie uczyć języka angielskiego w szkołach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną? Na to pytanie znaleźli odpowiedź nauczyciele Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bochni, którzy wdrożyli projekt "Języki obce... już potrafię".

Temat jest jak najbardziej na czasie, ponieważ od ubiegłego roku nauka języka angielskiego jest obowiązkowa już od pierwszej klasy szkoły podstawowej, a egzamin gimnazjalny obejmuje test językowy.

- Problem polega na opracowaniu odpowiednich metod, dzięki którym osoby mające trudności z kojarzeniem, myśleniem abstrakcyjnym, zapamiętywaniem będą mogły opanować materiał przewidziany programem nauczania – mówi Teresa Jaszczyńska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bochni.
Założenia projektu są następujące.
Uczniowie w 7 osobowych grupach mają dodatkowo w każdym tygodniu dwie godziny języka angielskiego. Zajęcia prowadzi dwóch nauczycieli: anglista i oligoferenopedagog. To oni wspólnie opracowują metody pracy, koncepcję lekcji i pomoce dydaktyczne – Jest to wielki komfort, na który nie będzie stać szkoły w przyszłości, bez dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Idea projektu jest jednak taka, żeby na podstawie tych doświadczeń powstał program nauczania, który umożliwi skuteczną edukację języka angielskiego w szkołach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – dodaje wicedyrektor Jerzy Turek.

Efektem tego projektu, oprócz korzyści edukacyjnych dla uczniów, będzie opracowanie, wdrożenie i realizacja innowacyjnego programu nauczania języka angielskiego, sygnowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Planowana jest konferencja naukowa i specjalistyczne wydawnictwo.
W projekcie uczestniczy 13 szkół specjalnych z województwa śląskiego, opolskiego i małopolskiego. W gronie dwóch szkół z naszego województwa jest Ośrodek Szkolno-Wychowawczy z Bochni. Zajęcia odbywają się w nowoczesnej pracowni językowej.

Projekt zakłada opanowanie przez uczniów umiejętności językowych na poziomie A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, tzn. rozumienie i reagowanie na proste wyrażenia języka codziennego, przedstawienie siebie, zadawanie prostych pytań. Został opracowany w oparciu o przesłanki wynikające z psychologicznych i pedagogicznych założeń dotyczących rozwoju sfery poznawczej i myślenia dzieci oraz młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych ( Piaget, Wygotski, Witkowski i inni).

Cele projektu są zgodne z Planem Działań dla Priorytetu III „Wysoka jakość systemu oświaty”, na r. 2009, SZOP PO KL i Strategią Lizbońską, traktatem z Madrytu - w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych osób niepełnosprawnych, strategią rozwoju edukacji 2007-2013 w zakresie równości szans dla wszystkich, strategiami rozwoju 3 ww. województw w aspekcie społecznym– edukacja, otwartość, tożsamość, kompetencje.

od 16 lat
Wideo

Widowiskowy egzamin dla policyjnych wierzchowców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bochnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto