Bochnia. Uczennice z I Liceum Ogólnokształcącego w Bochni przełamywały stereotypy na temat spektrum autyzmu

Paweł Michalczyk
Paweł Michalczyk
Anna Bałut, Natasza Morawiec i Julia Wójcik, uczennice I Liceum Ogólnokształcącego w Bochni, zrealizowały projekt dotyczący spektrum autyzmu
Anna Bałut, Natasza Morawiec i Julia Wójcik, uczennice I Liceum Ogólnokształcącego w Bochni, zrealizowały projekt dotyczący spektrum autyzmu archiwum projektu
Udostępnij:
Trzy licealistki z Bochni przez cały rok szkolny przełamywały stereotypy i edukowały rówieśników na temat spektrum autyzmu. Ich projekt właśnie dobiegł końca.

Anna Bałut, Natasza Morawiec i Julia Wójcik to uczennice klas drugich I Liceum Ogólnokształcącego w Bochni. Interesują się psychologią i podczas zajęć z wiedzy o społeczeństwie, prowadzonych przez ich nauczycielkę Ewę Wiaderny, wpadły na pomysł udziału w projekcie społecznym.

Wiedza poprzedzona badaniem

Po konsultacji z dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bochni, która zasugerowała im dwa tematy: depresję lub spektrum autyzmu, postawiły na drugie z zagadnień. - Ten temat często jest przemilczany przez rodziny, media i szkoły, a coraz więcej osób jest diagnozowanych ze spektrum autyzmu i mają one duże trudności choćby na rynku pracy - mówi Anna Bałut.

Realizacja projektu społecznego „Sięgając gwiazd” została poprzedzona ankietą przeprowadzoną w grupie 384 osób ze szkół podstawowych w Bochni (nr 2), Nieszkowicach Małych i Damienicach, a także z dwóch bocheńskich szkół średnich - I i II Liceum Ogólnokształcącego. Badania wykazały, że znaczna część młodych ludzi niewiele wie o spektrum autyzmu. Większość ankietowanych uznała, że poziom popularności tego tematu w mediach i serwisach społecznościowych jest niski lub bardzo niski.

: Spektrum autyzmu: niezrozumienie budzi szykany i złośliwości

Spektrum autyzmu (ICD11) jest całościowym zaburzeniem rozwojowym. Choć występuje powszechnie, często jest tematem tabu, a nieznajomość tego zaburzenia staje się przyczyną szykan i złośliwości wśród rówieśników lub współpracowników.

- Brak tolerancji wyrasta z niezrozumienia problemu. Wiedza społeczna na ten temat wciąż jest zbyt mała. W przeprowadzonych przez nas lokalnych badaniach wiele osób przyznało się do swojej niewiedzy. Znaczna część osób nigdy nie została poprawnie zdiagnozowanych, wielu nie trafiło do specjalistów, zamiast słów wsparcie usłyszeli pogardę, zamiast zrozumienia nienawiść - zwracają uwagę Ania, Natasza i Julia.

Spektrum autyzmu może się objawiać na różne sposoby. Specjaliści od psychologii zwracają uwagę, że nie ma dwóch takich samych osób z tym zaburzeniem. - Często są to dzieci z wysokim ilorazem inteligencji, którym trudno znaleźć się w środowisku rówieśniczym - wyjaśniała młodzieży z ILO w Bochni Kinga Palka, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bochni podczas warsztatów zorganizowanych w ramach projektu.

- Mózg osób w spektrum inaczej działa, inaczej przetwarza, dlatego odbierają one rzeczywistość w inny sposób. Niektóre dzieci w szkole nie rozumieją podtekstów, nie rozumieją, że nie mogą powiedzieć czegoś wprost, obrażając kogoś. Osoby te mają też trudności w skupieniu, mogą być nadwrażliwe na wielość bodźców, które nam nie przeszkadzają - wylicza dalej Anna Bałut.

Jednym z prelegentów w I LO był Adam Surmacz, uczeń klasy trzeciej tej szkoły, u którego 6-letniej siostry zdiagnozowano spektrum autyzmu. - Lampy, szum lodówek, rozmawiający ludzie, wszystkie kolory - takie nagromadzenie bodźców może spowodować, że dziecko tego nie wytrzyma i musi je rozładować, jeżeli jest nadwrażliwe. Dzieci z autyzmem nie do końca rozumieją bariery, normy i formy, które sami postaliśmy, dla nich to jest często abstrakcyjne i muszą się do tego dostosować - wyjaśniał licealista.

Projekt zmienił ich życie

W ramach projektu dziewczęta przeprowadziły spotkania w szkołach podstawowych w Damienicach, Nieszkowicach Małych oraz Bochni w szkole nr 2, a także wspomniane wyżej warsztaty w swojej własnej szkole.

Na początku nie spodziewałyśmy się tego, że tak bardzo zaangażujemy się w ten projekt i będzie on miał tak wielki wpływ na nasze życie, zarówno te prywatne, jak i te szkolne. Zmieniło się nasze patrzenie na świat i na nas same, pokazał, jak zarządzać czasem i rozdzielać zadania. Dzięki naszemu projektowi poznałyśmy masę cudownych ludzi, pełnych pasji i energii do działania, zacieśniłyśmy dotychczasowe przyjaźnie - podsumowują dziewczęta.

Masz informacje? Nasza Redakcja czeka na #SYGNAŁ

FLESZ - Warzywa sezonowe. Co jeść w czerwcu?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Bochnia. Uczennice z I Liceum Ogólnokształcącego w Bochni przełamywały stereotypy na temat spektrum autyzmu - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie