Egzaminy ósmoklasisty i maturalne będą łatwiejsze, lista lektur zostanie zawężona. Trwają konsultacje wymagań egzaminacyjnych

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Egzamin ósmoklasisty i matury w tym roku, w związku ze zdalnym nauczaniem, mają być zdecydowanie łatwiejsze Waldemar Wylegalski
Jeszcze do 27 listopada trwają konsultacje propozycji wymagań egzaminacyjnych dotyczących egzaminu maturalnego oraz egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021. Ministerstwo Edukacji Narodowej czeka na "merytoryczne uwagi i opinie", należy je zgłaszać mailowo. Wymagany tym razem na egzaminach zakres wiedzy zostanie - jak zapowiedział minister Przemysław Czarnek - ograniczony o 20-30 procent. Zawężenie wymagań budzi mieszane emocje, bywa komentowane jako działanie na wyrost.

FLESZ - Tani antydepresant lekiem na COVID-19?

W tym roku szkolnym, ze względu na epidemię i wymuszone przez nią zdalne nauczanie, egzaminy ósmoklasisty i maturalne mają być łatwiejsze. Rządowa propozycja zmienionych - a dokładniej: okrojonych - wymagań egzaminacyjnych jest właśnie na etapie konsultacji społecznych. Jak przypomniało w poniedziałek (23.11) Kuratorium Oświaty w Krakowie, swoje uwagi do tych propozycji mogą zgłaszać wszyscy nauczyciele i dyrektorze szkół, w terminie do 27 listopada, do Ministerstwa Edukacji.

Uwagi należy je przesyłać na adres mailowy: prekonsultacje@men.gov.pl. "Wszystkie przesłane opinie zostaną przekazane zespołom, które w kolejnym etapie prac dokonają analizy propozycji i zmodyfikują projekt" - zapewniono na ministerialnym portalu, gdzie są również zamieszczone opracowane propozycje wymagań egzaminacyjnych dla tegorocznych ósmoklasistów i maturzystów.

Zmiany dotyczące egzaminów na koniec szkoły podstawowej oraz egzaminów maturalnych są odpowiedzią na trudniejszą, bo zdalną naukę w czasach pandemii, a także na wcześniejsze zakłócenia w nauce spowodowane przez strajk nauczycieli wiosną 2019 roku.

- Będą to zmiany konieczne, ze względu na to, że już trzeci rok mamy okresy nauki, w których uczniowie mają utrudniony dostęp do bezpośredniego kontaktu z nauczycielem. W związku z tym powstały wymagania edukacyjne, egzaminacyjne, które zawierają zawężony zakres podstawy programowej - tłumaczy Dorota Skwarek, dyrektor Wydziału Nadzoru Pedagogicznego w kuratorium w Krakowie.

Jak wymienia przedstawicielka kuratorium, w przypadku egzaminu po ósmej klasie proponowana jest: mniejsza ilość zadań, zawężona lista lektur, łatwiejsze teksty językowe.

W propozycji wymagań egzaminacyjnych dla uczniów kończących podstawówkę znalazł się taki zestaw lektur obowiązkowych:

  • Charles Dickens, "Opowieść wigilijna"
  • Aleksander Fredro, "Zemsta"
  • Jan Kochanowski, wybór fraszek i trenów, w tym tren VII i VIII;
  • Aleksander Kamiński, "Kamienie na szaniec"
  • Adam Mickiewicz, "Reduta Ordona", "Śmierć Pułkownika", "Świtezianka", "Dziady" cz. II, "Pan Tadeusz" (całość)
  • Antoine de Saint-Exupéry, "Mały Książę"
  • Henryk Sienkiewicz, "Quo vadis", "Latarnik";
  • Juliusz Słowacki, "Balladyna"
  • Melchior Wańkowicz, "Tędy i owędy" (wybrany reportaż)
  • wiersze wybranych poetów.

Matura też będzie łatwiejsza, a projekt przede wszystkim zakłada, że uczniowie nie będą musieli zdawać - dotąd obowiązkowego - egzaminu z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym. Nie ma natomiast mowy o tym, by miały się tym razem nie odbyć matury ustne.

- Wszystkie ułatwienia mają spowodować, aby uczniowie podczas nauki zdalnej mogli zrealizować te elementy podstawy programowej, które nie są dla nich szczególnie trudne, i które mogą być realizowane samodzielnie w domu. Więc pewne elementy z podstawy programowej nie będą sprawdzane na tym egzaminie, będą brane pod uwagę jedynie te wiadomości i umiejętności, które muszą być opanowane przez uczniów po to, aby mogli potem kontynuować naukę w szkole średniej bądź też na studiach wyższych - mówi dyr. Dorota Skwarek. Idea jest taka, by na egzaminach były sprawdzane te kompetencje, które będą gwarantowały, że uczniowie - przyszli licealiści czy też studenci - nie będą mieli trudności w realizowaniu dalej swojej nauki.

Obecnie trwają konsultacje, a w połowie grudnia ma się pojawić rozporządzenie w sprawie już ustalonych wymagań egzaminacyjnych. Będzie to jednorazowy akt prawny, dotyczący wyłącznie tego roku szkolnego.

- Szalenie ważne jest to, żeby - kiedy już wrócimy do szkoły - nauczyciele odpowiednio kierowali uczniami i żeby im wytłumaczyli, że to, co otrzymują w tym momencie w tej zawężonej pigułce, to jest ważne dla zdania egzaminu. Ale że dla własnego rozwoju należy naprawdę zadbać o to, żeby dużo więcej od siebie wymagać i dużo więcej wiedzy i materiału opanować, już z własnej inicjatywy - zaznacza małopolska kurator oświaty Barbara Nowak.

W grudniu, wraz z ogłoszeniem nowych wymagań egzaminacyjnych w formie rozporządzenia, mają się rozpocząć szkolenia dla doradców metodycznych i nauczycieli. W tym samym czasie dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej opublikuje aneksy do informatorów, zawierające m.in. opisy zmian w formułach arkuszy itp.

Arkusze próbnego egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego zostaną one udostępnione szkołom i zdającym w marcu 2021 r., na około dwa miesiące przed tymi egzaminami, które zaplanowane są na maj (jeden i drugi). Warto podkreślić, że w przypadku egzaminu ósmoklasisty tym razem uczniowie będą mieli więcej czasu na opanowanie i powtórzenie materiału, ponieważ w 2021 r. egzamin ten odbędzie się - zamiast w kwietniu - w ostatnim tygodniu maja.

Poważne okrojenie wymagań egzaminacyjnych budzi kontrowersje, bywa określane jako działanie trochę na wyrost. Są przecież szkoły, w których z ostatniego egzaminu ósmoklasisty - mimo wcześniejszego strajku w oświacie oraz raczkującego jeszcze zdalnego nauczania w początkach pandemii - zdający uzyskali bardzo dobre wyniki. W szkołach można usłyszeć, że nie brakuje nauczycieli, którzy także online potrafią zaangażować uczniów, sprawić, że pracują solidnie i mają konkretne wyniki. - A okrawanie wymagań egzaminacyjnych doprowadzi dzieci do lenistwa i olewajstwa. To będzie z krzywdą dla nich, bo potem uczniowie będą musieli w przyspieszonym tempie sami nadrabiać braki, gdy już trafią do liceum czy na studia. Prędzej czy później to odbije się to czkawką – mówi nam jedna z krakowskich nauczycielek.

Dodajmy, że nie zmieniają się natomiast w tym roku wymagania w stosunku do egzaminów zawodowych, pozostają one takie same jak w poprzednich latach.

Wideo

Materiał oryginalny: Egzaminy ósmoklasisty i maturalne będą łatwiejsze, lista lektur zostanie zawężona. Trwają konsultacje wymagań egzaminacyjnych - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie