Idzie jesień. Idź i Ty! Po zdrowie. Zadbaj o dobrą kondycję przed zimą

Akcja specjalna Informator medyczny
Z marszu po zdrowie. Nie tylko myślmy o ruchu, ale go praktykujmy! Jesień to dobry czas na spacery na świeżym powietrzu. Hartujmy ciało, dbajmy o pogodę ducha.

Kiedy dni są krótsze i chłodniejsze, nie pozostaje nam nic innego, jak ruszyć się sprzed komputera czy telewizora i zadbać o formę. Kiedy ta będzie „w formie”, dużo łatwiej będzie funkcjonować w niesprzyjających jesienno-zimowych warunkach.

Od czego zacząć?

Trzeba koniecznie zwrócić uwagę na racjonalne żywienie (odpowiednią ilość posiłków) oraz regularne przerwy między nimi. Jesień to dobry czas, aby zweryfikować nasze nawyki żywieniowe.

Jesienią zazwyczaj maleje nasza aktywność fizyczna, zmniejsza się również tempo przemiany materii - organizm spala mniej kalorii niż dostarczamy mu z pożywieniem. Obfite obiady zamieńmy na dietę z dużą ilością warzyw, owoców i wody. Chłodniejsza pora roku prowokuje nie tylko do siedzenia w domu, ale i podjadania smakołyków i przekąsek. Unikaj spożycia cukru i słodyczy oraz słonych i tłustych przekąsek. Zastępuj je owocami i orzechami.

Małymi krokami do zmiany diety

Jak powinien wyglądać nasz posiłek? Połowa talerza to warzywa i owoce. Ćwierć posiłku to białko, a więc np. ryby, chude mięso, chudy nabiał.

Pozostałą część powinniśmy wypełnić kaszą, makaronem (dobrze, gdyby był z mąki owsianej lub żytniej), roślinami strączkowymi, orzechami, ziemniakami. Ograniczmy dodatek soli i przypraw, a przede wszystkim spożycie cukru i tłuszczu. Używajmy natomiast olejów tłoczonych na zimno i nie bójmy się sięgnąć po takie składniki, jak ziarno słonecznika czy też zioła. Aby poczuć się lepiej, powinniśmy też zadbać o oczyszczenie organizmu.

Walczmy też z podjadaniem: słone i tłuste przekąski, słodycze powinny zostać ograniczone! Pamiętaj, żeby pić więcej wody. Dlaczego? Woda poprawia elastyczność i wygląd skóry, która po zimie nierzadko traci swój blask. Wymaga więc intensywnej odbudowy warstwy wodno-lipidowej. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest peeling. Systematycznie wykonywany złuszcza stare komórki naskórka i stymuluje produkcję nowych. Co więcej, takie mechaniczne złuszczanie zwiększa ukrwienie skóry, co pobudza komórki do regeneracji.

Pamiętajmy także, że zbawienny wpływ na układ odpornościowy mają również dobry humor i pozytywne nastawienie do życia. A co skutecznie poprawia humor? Ruch! Czy to będzie spacer z kijkami czy przebieżka z psem, doskonale wpływa na nasze samopoczucie.

Spacer jest dla każdego

Nie tylko myślmy o ruchu, ale go praktykujmy! Jesień to dobry czas na spacery na świeżym powietrzu.

Spacerując, dostarczamy naszemu organizmowi witaminy D, która pozytywnie wpływa na nasz nastrój, a także poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego. Dzięki temu w mniejszym stopniu jesteśmy narażeni na różnego rodzaju infekcje. Promienie słoneczne wzmacniają odporność skóry na choroby zakaźne, a w umiarkowanych dawkach powodują, że staje się ona gładka i elastyczna. Spacer to także doskonały relaks. Podczas spaceru mamy bowiem czas na przemyślenia, pozbycie się codziennych trosk oraz nabranie dystansu do problemów.

Taniec to forma aktywności fizycznej, którą może uprawiać każdy. Ten rodzaj ruchu nie tylko pomaga poprawić kondycję fizyczną, sprawność i elastyczność ciała. Wzmacnia wydolność płuc i serca, chroni przed osteoporozą, wzmacniając układ kostno-stawowy. Jednocześnie zapewnia stymulację mózgu, która wspiera ochronę przed obniżeniem nastroju i spadkiem formy.

Jeśli mamy taką możliwość, z samochodu przesiądźmy się na rower. Intensywny wysiłek fizyczny nie tylko wzmacnia mięśnie, ale i pozwala lepiej spać. Zyskujemy dzięki temu lepszą koncentrację i efektywność umysłową, która z pewnością przydaje się nie tylko w pracy.

Ciało i umysł potrzebują ruchu

Możemy pracować nad kondycją w dowolnej formie. Warto postarać się, by każdego dnia poruszać się chociaż przez kilkadziesiąt minut, gdyż aktywność fizyczna chroni przed rozwojem poważnych chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze czy depresja.

Okazuje się, że aby utrzymać się w niezłej formie fizycznej, wystarczy poświęcać na aktywność fizyczną ok. 30-40 minut każdego dnia. Wskazane są formy ruchu o umiarkowanej intensywności, np. szybki spacer, jazda na rolkach lub rowerze (również tym stacjonarnym), truchtanie, zabawa z dzieckiem czy intensywne prace domowe. Podczas niektórych domowych zajęć można naprawdę pozbyć się wielu zbędnych kalorii. Szorowanie podłóg na przykład pozwala nam spalić przez godzinę aż 426 kalorii! Korzyści jest więcej - nie dość, że figura na tym zyskuje, to i w domu trochę czyściej.

Natomiast dzieciom i młodzieży eksperci zalecają poświęcanie na aktywność fizyczną co najmniej 60 minut dziennie. Ćwiczenia powinny być przede wszystkim aerobowe, takie jak jazda na rolkach, taniec, bieganie czy gry zespołowe. Dzieciom powinniśmy zaproponować je w formie zabawy, ponieważ w przeciwnym wypadku aktywność fizyczna może szybko się im znudzić. Wyrobienie nawyku spędzania aktywnie wolnego czasu zaprocentuje w przyszłości lepszym zdrowiem i dziecka, i naszym, a także, co jest nie do przecenienia, nawiązaniem i umocnieniem silnej więzi emocjonalnej.

Agnieszka Aulich

Dodaj ogłoszenie