Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jedyny taki ranking szkół w Polsce. Tu liczą się kompetencje miękkie, a nie wyniki matur. Kto zwyciężył w Rankingu Zwolnionych z Teorii?

OPRAC.: Redakcja
Kto zwyciężył w tym roku?
Kto zwyciężył w tym roku? 123 RF/ zdjęcie seryjne
Do jakiej szkoły średniej iść? – zastanawiają się uczniowie klas ósmych. Jedni wybierają tę znajdującą się blisko miejsca zamieszkania, inni śledzą rankingi i chcą dostać się do najlepszych liceów czy techników. Oprócz wyników matur warto także przejrzeć ciekawe inicjatywy dodatkowe. Rozwój kompetencji przyszłości m.in. nauka pracy w grupie czy krytycznego myślenia to aspekty, które są brane pod uwagę w Rankingu Szkół Zwolnionych z Teorii. Sprawdźcie, które szkoły zwyciężyły w tym roku.

Spis treści

Szkoły Zwolnione z Teorii 2023. Wiemy, kto zwyciężył

Tu liczą się nie wyniki matur, ale wspieranie rozwoju uczniów kształtujących kompetencje przyszłości tzw. 4K, czyli krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja. Uczniowie mają więc szansę popełniać błędy i uczyć się na nich, rozwinąć własne, często niebanalne i nowatorskie pomysły, a przy tym zdobyć praktyczne umiejętności, których nie są w stanie uzyskać, jedynie czytając fragmenty podręcznika.

– Z rozmów z uczniami wynika, że wiele szkół koncentruje się głównie na nauczaniu i wynikach maturalnych. Niestety, stara metoda „zakuj, zdaj i zapomnij” nadal funkcjonuje. Szkoły wyróżnione w rankingu Zwolnionych z Teorii szukają nowej drogi. Dzięki działaniu społecznemu młodzież z tych szkół nie tylko wzmacnia siebie, ale też uczy się reagować na szybko zmieniający świat i z łatwością odnajdzie się na rynku pracy – mówi Marcin Bruszewski, wiceprezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

W tym roku zwyciężyła szkoła z Siemianowic Śląskich, kolejne miejsca zdobyły placówki ze Szczecina, Warszawy i Lubina. Oto Ranking Szkół Zwolnionych z Teorii 2023:

  1. III Liceum Ogólnokształcące - Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „MERITUM” im. Piotra Kołodzieja (Siemianowice Śląskie);
  2. I Prywatne Liceum Ogólnokształcące (Szczecin);
  3. Xl Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego (Warszawa);
  4. I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika (Lubin);
  5. Uniwersyteckie XII Liceum Ogólnokształcące im. Marii i Georga Dietrichów (Olsztyn);
  6. Liceum Ogólnokształcące Sióstr Urszulanek SJK (Pniewy);
  7. Technikum - Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr 2 Im. Elizy Orzeszkowej (Bartoszyce);
  8. I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika (Toruń);
  9. I Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Kujawskiej (Włocławek);
  10. Technikum - Zespół Szkół Ekonomicznych (Mińsk Mazowiecki).

Cały ranking znajduje się na stronie Zwolnieni z Teorii.

Tak powstaje Ranking Zwolnionych z Teorii. „Z dumą spoglądam na uczniów”

W rzeczywistości jednak każdą szkołę można określić jako zwycięską, bo uczniowie w trakcie realizacji projektów zdobywają praktyczne umiejętności, które mogą przydać im się w pracy, a także uzupełniają swoje CV o pierwsze, ciekawe doświadczenia.

Ranking Zwolnionych z Teorii powstaje na podstawie wyników uczniów biorących udział od września do kwietnia w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Zadaniem młodzieży jest organizowanie prawdziwych projektów społecznych zmieniających ich otoczenie i życie społeczności na lepsze. Jak mówią nauczyciele, ten rok był dla nich intensywny. Zwiększona liczba uczniów w szkole oznaczała więcej pracy również w projektach społecznych.

– Z dumą spoglądam na uczniów klas starszych, którzy w pełni samodzielnie realizowali swoje projekty, podejmowali ciekawe zadania, stawali na wysokości zadania. Młodzież rozumie, że realizując projekty, buduje swoje doświadczenia, stawia pierwsze kroki na rynku pracy, wie, że olimpiada naprawdę ma sens – mówi Barbara Niemiec-Falkus z LO w Zespole Szkół MERITUM w Siemianowicach Śląskich.

Jak mówi, w tym roku w jej szkole trzy zespoły uczniów z Ukrainy z powodzeniem zrealizowały swoje projekty, co stanowi wielki powód do dumy.

– Mądre wspieranie uczniów zawsze jest wyzwaniem. Bardzo ważne jest, żeby być obok i pomóc wtedy, gdy jest to konieczne, służyć radą, ale nie wyręczać w działaniu. Proponować, nie narzucać. Obserwować i dać swobodę działania, nawet jeśli coś może nie wyjść. Projekty uczą pokory. Nie zawsze plany można zrealizować w 100 proc., czasem trzeba je zmodyfikować, czasem wyciągnąć wnioski na podstawie popełnionych błędów. Ważne, by nauczyciel na to wszystko „pozwolił”, nie narzucał swoich rozwiązań. Jeśli ktoś potrafi w ten sposób postępować, wspieranie nie będzie trudne – podsumowuje Barbara Niemiec-Falkus.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jedyny taki ranking szkół w Polsce. Tu liczą się kompetencje miękkie, a nie wyniki matur. Kto zwyciężył w Rankingu Zwolnionych z Teorii? - Strefa Edukacji

Wróć na bochnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto