Decyzję o przeznaczeniu środków na nowy tabor podjęli radni województwa mazowieckiego. Dodatkowo w perspektywie jest także budowa dwóch centrów obsługi pociągów w Radomiu i Sochaczewie o czym mówił marszałek województwa, Adam Struzik. Przetarg na pojazdy prawdopodobnie rozpisany zostanie na przełomie kwietnia i maja.- Termin może się nieco przesunąć ze względu na weekend majowy - mówił prezes zarządu Kolei Mazowieckich, Robert Stępień. - Jego finalizację przewidujemy mniej więcej do końca 2026 roku - dodawał. Wtedy komplet 22 nowych pociągów miałby trafić do aglomeracji warszawskiej i całego Mazowsza.
– Nowe pojazdy będą ekologiczne i energooszczędne, pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu. Dwuczłonowe ezt będą obsługiwać połączenia m.in. do Radomia, Warszawy, Warki czy Dęblina. Z kolei pojazdy elektryczno-akumulatorowe pojadą do Tłuszcza, Ostrołęki, Chorzeli, Płocka i Nasielska – mówił marszałek Adam Struzik
Nowy tabor jest niezwykle potrzebny, tłumaczą wszyscy związani ze spółką i przewozami na Mazowszu. W minionym roku, pierwszym po zniesieniu obostrzeń pandemicznych, z usług przewozowych Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 59 mln pasażerów, czyli o 12 mln więcej niż w 2021 r. To wynik niemal taki jak przed pandemią. W 2019 roku przewieziono 63 miliony pasażerów i prawdopodobne, że w 2023 roku uda się ten wynik już przebić. – Ten wynik pozwolił przewoźnikowi zająć drugie miejsce pod względem udziałów w rynku pasażerskich przewoźników kolejowych – podkreśla członek zarządu Kolei Mazowieckich Dariusz Grajda.
Przejazdy na akumulatorach zamiast silników spalinowych
Zakup pociągów, które mogą jeździć bez korzystania z sieci trakcyjnej jest istotny ze względu na część niezelektryfikowanych tras Kolei Mazowieckich. - Pociągi z napędem akumulatorowym są ważne w kontekście tras na których część połączenia jest zelektryfikowana, a część nie. Nie chcemy np. zmuszać Podróżnych do przesiadek. Pojazdy z akumulatorami są do tego bardziej ekologiczne niż spalinowe - mówił Dariusz Grajda z zarządu Kolei Mazowieckich. Do tej pory w innych polskich regionach korzystano właśnie z pojazdów spalinowych. Mazowsze będzie pierwsze w Polsce z innym rozwiązaniem.
Pojazdy mają być klimatyzowane, wyposażone m.in. w bezprzewodowy dostęp do internetu. Będą posiadać wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym i interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. W nowym taborze znajdą się też systemy audiowizualne ułatwiające korzystanie z transportu osobom niedosłyszącym i słabowidzącym. Samorząd województwa mazowieckiego nie wyklucza ubiegania się o środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).
Coraz więcej sprzedanych e-biletów. Nadal mniej niż w PKP Intercity
W sierpniu 2022 r. została udostępniona podróżnym przez Koleje Mazowieckie własna aplikacja mobilna, za pomocą której podróżni mogą nabywać niemal wszystkie bilety z oferty spółki. Za pośrednictwem strony internetowej przewoźnika i aplikacji w drugim półroczu 2022 r. zostało sprzedanych ponad 1,5 mln biletów, natomiast w styczniu i lutym br. – ponad 450 tys. biletów, co stanowiło odpowiednio: ponad 19% wszystkich sprzedanych biletów w drugim półroczu ubiegłego roku i przeszło 22% wszystkich biletów sprzedanych w styczniu i lutym 2023 r. Aplikacja została pobrana ze sklepów ponad 56 tysięcy razy.
Tu jednak pozostaje spore pole do zagospodarowania, bo w PKP Intercity jest niemal odwrotnie. Około 20% sprzedaży pozostało już tylko w kasach tradycyjnych. Przedstawiciele spółki tłumaczyli, że po pierwsze aplikacja dopiero zyskuje na popularności, a po drugie oprócz kas spora część biletów sprzedawana jest w biletomatach. Za pomocą aplikacji można zakupić zarówno jednorazowe, jak i okresowe bilety (ze sprzedaży w aplikacji mobilnej zostały wyłączone jedynie bilet abonamentowy, dostępny sezonowo w sprzedaży Bilet Turysty oraz bilet grupowy).
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?