Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Małopolska powołuje spółkę do przechowywania i transportu wodoru. Kraków już testuje autobusy na ten gaz

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Dzięki dobrej współpracy z samorządem miasta Krakowa, wspieranej przez rząd, w stolicy małopolski PKN Orlen otworzył swoją pierwszą w Polsce stację tankowania wodoru.
Dzięki dobrej współpracy z samorządem miasta Krakowa, wspieranej przez rząd, w stolicy małopolski PKN Orlen otworzył swoją pierwszą w Polsce stację tankowania wodoru. Wojciech Matusik
Sejmik Województwa Małopolskiego, podczas posiedzenia 30 stycznia, przegłosował uchwałę w sprawie zawiązania spółki Małopolskie Centrum Innowacyjnych Technologii Przechowywania i Transportu Wodoru. To ma przyczynić się do proekologicznych działań związanych z wodorem, który można stosować zarówno w energetyce, przemyśle jak i w transporcie. W Krakowie już są testowane autobusy wodorowe, które są sprzyjają walce o czyste powietrze.

W uchwale dotyczącej powołania Małopolskiego Centrum Innowacyjnych Technologii Przechowywania i Transportu Wodoru, podkreślono, że ten gaz ma ogromny potencjał, by pełnić ważną rolę w redukcji emisji szkodliwego dwutlenku węgla, głównie spowodowanej przez wykorzystanie paliw kopalnych. Zaznaczono też, że dostęp do surowców kopalnych jest ograniczony, co prawdopodobnie doprowadzi w dłuższej perspektywie do ich niedoboru. W dokumencie zwrócono uwagę na konieczność działań związanych z minimalizowaniem skutków postępującego kryzysu energetycznego spowodowanego głównie wojną w Ukrainie.

- Będziemy potrzebować coraz więcej urządzeń, elementów pozwalających na transport i przechowywanie wodoru - zaznacza dr inż. Andrzej Czulak, ekspert ds. magazynowania i transportu wodoru, z którym Województwo Małopolskie, wraz z Krakowskim Parkiem Technologicznym, ma utworzyć nową spółkę. Wkład finansowy Małopolski w spółkę wyniesie 20 tys. zł.

- Województwo Małopolskie w ostatnich miesiącach coraz mocniej angażuje się w inicjatywy, które celują w promowanie rozwoju technologii wodorowych, w szczególności zielonego wodoru i promują szeroko rozumiane alternatywne źródła energii - podkreśla marszałek małopolski Witold Kozłowski, który wraz z radnymi PiS Sejmiku przekonywał w dyskusji, że przystąpienie województwa do spółki wodorowej jest słusznym rozwiązaniem. Przeciwni byli radni opozycji (Platforma, Nowoczesna - Koalicja Obywatelska; PSL). Wcześniej wyrażali wątpliwości, czy należy powoływać spółkę, w której jako jednego ze współudziałowców wskazano osobę fizyczną.

Kraków testuje autobusy wodorowe

Kraków stawia na wykorzystanie wodoru w rozwoju transportu publicznego. MPK w Krakowie od kilku miesięcy testuje autobusy wodorowe różnych producentów na liniach regularnych.

- Warto pokreślić, że MPK wraz z Krakowskim Holdingiem Komunalnym w ubiegłym roku podpisało list intencyjny z PKN Orlen zakładający współpracę na rzecz rozwoju zasilanych wodorem pojazdów używanych w komunikacji miejskiej. W ramach współpracy zostaną podjęte działania związane z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury oraz logistyki dostaw, w tym zorganizowanie miejsc tankowania autobusów zasilanych wodorem - informuje Lilianna Jakiel z krakowskiego MPK.

Do tankowania wodoru w MPK w Krakowie służy od czerwca 2022 r. mobilna stacja Orlen Południe, zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Krakowski przewoźnik w najbliższych latach planuje zakup nowych autobusów zasilanych wodorem z wykorzystaniem środków unijnych. Jednocześnie do ich obsługi ma zostać przystosowana Stacja Obsługi Autobusów w Płaszowie, która będzie gruntownie przebudowana.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku, dzięki dobrej współpracy z samorządem miasta Krakowa, wspieranej przez rząd, w stolicy małopolski PKN Orlen otworzył swoją pierwszą w Polsce stację tankowania wodoru.

Wodór, który napędza ogniwa zeroemisyjnego autobusu komunikacji miejskiej, dostarczany jest z małopolskiej biorafinerii Grupy Orlen w Trzebini, oddalonej o niespełna 50 km od Krakowa. - Wdrożenie nowoczesnej technologii wodorowej bezpośrednio przyczyniło się do poprawy jakości powietrza w mieście, ponieważ pojazd napędzany tym paliwem emituje wyłącznie parę wodną. Nasza inwestycja wpłynęła także na obniżenie poziomu hałasu, zwiększając komfort podróżowania krakowian - wyliczają w PKN Orlen.

Pod koniec 2021 r. Orlen Południe uruchomił w Trzebini pierwszy w Polsce hub wodorowy. Moce produkcyjne hubu to 350 ton rocznie czystego wodoru jakości automotive. Paliwo z Trzebini ma zasilać flotę komunikacji miejskiej w Krakowie i aglomeracji śląskiej.

Do tankowania wodoru w MPK w Krakowie służy od czerwca 2022 r. mobilna stacja Orlen Południe, zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Dostawy ekologicznego paliwa odbywają się ze wspomnianej rafinerii w Trzebini, należącej do spółki Orlen Południe, za pomocą „bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami, w którym jest zmagazynowane 400 kg wodoru. To ilość, która pozwala zatankować do pełna miejski autobus wodorowy ponad 11 razy. Po pełnym zatankowaniu wodoru miejski autobus może przejechać do 350 km.

To pierwsza taka stacja do tankowania wodoru w Polsce. Przy okazji jej otwarcia w PKN Orlen podkreślono, że w taki sposób ta firma rozpoczyna wodorową rewolucję. Do 2030 r. PKN Orlen ma wybudować sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru, z których będą mogli korzystać kierowcy w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce ma powstać ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28. Do 2030 r. na realizację projektów wodorowych koncern ma przeznaczyć 7,4 mld zł.

Małopolska w Dolinie Wodorowej

Radni z małopolskiego Sejmiku przyjęli też uchwałę, dotyczącą przystąpienia Województwa Małopolskiego do Stowarzyszenia „Śląsko-Małopolska Dolina Wodorowa” z siedzibą w Katowicach.

Stowarzyszenie to zrzesza przedstawicieli świata nauki, biznesu i administracji samorządowej. Celem stowarzyszenia jest wspieranie rozwoju gospodarki wodorowej oraz dążenie do zbudowania gałęzi śląsko-małopolskiego przemysłu wodorowego, w tym opartego o produkcję wodoru w procesie elektrolizy z wykorzystaniem energii pozyskiwanej z instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz wykorzystanie go w energetyce, w tym energetyce cieplnej, transporcie, infrastrukturze i przemyśle.

Zgodnie z „Polską Strategią Wodorową do 2030 roku” w Polsce mają powstać doliny wodorowe. Doliny mają wspierać lokalne innowacje i inwestycje w obszarze produkcji, magazynowania, transportu i wdrożenia rozwiązań wodorowych. W ramach partnerstwa unijnego polskie doliny mają zostać dołączone do Europejskiego Ekosystemu Wodorowego. Obecnie powstały w Polsce następujące Doliny Wodorowe: Dolnośląska, Mazowiecka, Śląsko-Małopolska, Podkarpacka, Zachodniopomorska oraz Centralny Klaster Wodorowy im. Braci Łaszczyńskich.

Sytuacja pracownika na rynku pracy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bochnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto