Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miłośnicy kolei chcą uratować historyczny odcinek linii 104 Kasina Wielka - Tymbark. Byłaby to atrakcja na skalę europejską

Joanna Mrozek
Joanna Mrozek
Miłośnicy kolei apelują o rewitalizację odcinka linii 104 Kasina Wielka - Tymbark. Wskazują na historyczne aspekty
Miłośnicy kolei apelują o rewitalizację odcinka linii 104 Kasina Wielka - Tymbark. Wskazują na historyczne aspekty Lokomotywa - Koalicja Kolei Galicyjskiej FB
Miłośnicy kolei chcą uratować historyczny odcinek trasy kolejowej z Kasiny Wielkiej do Tymbarku przed zapomnieniem. Wspomniany fragment linii 104 Nowy Sącz - Chabówka został został wyłączony z projektu "Podłęże - Piekiełko". Forum Gmin Beskidu Wyspowego i Lokomotywa Koalicja Kolei Galicyjskiej apelują do PKP Polskich Linii Kolejowych, ministra infrastruktury, marszałka i wojewody o rewitalizację tej historycznej części linii kolejowej i mają na to pomysł.

Modernizacja linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz rusza niebawem

O historycznym połączeniu Podłęże-Piekiełko mówi się od co najmniej od ćwierć wieku. Coraz bliżej komfortowych podróży koleją po południowej Małopolsce. PKP PLK w maju podpisało umowy z wykonawcami na modernizację linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte i Klęczany – Nowy Sącz i jeszcze w wakacje ruszą prace. Na to historyczne połączenie mieszkańcy Sądecczyzny, Limanowszczyzny oraz Podhala czekają od lat.

Całkowita realizacja wielkiego projektu kolejowego polega na odbudowie linii łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Limanową i Nowy Sącz oraz na budowie linii z podkrakowskiego Podłęża południe: przez Gdów do Szczyrzyca i Tymbarku.

Chcą uratować historyczny odcinek linii 104

Według planów nowa trasa połączenia linii 104 przechodziłaby tylko częściowo po śladzie galicyjskiej kolei, co oznaczałoby jej koniec. Po modernizacji trasy nie będą już jeździły pociągi na odcinku torów między Tymbarkiem a Kasiną Wielką. O zachowanie torowiska i jego rewitalizację zabiegają dwie organizacje: Forum Gmin Beskidu Wyspowego i „Lokomotywa” Koalicja Kolei Galicyjskiej. Chcą z tego historycznego, górskiego i malowniczego odcinka zrobić wielką atrakcję turystyczną. Wnioskują także o utworzenia muzeum Galicyjskiej Kolei Transwersalnej w Dobrej.

- Jest to wspaniałe dzieło techniczne polskich inżynierów. W okresie dwóch lat wybudowano 577 km linii kolejowej, nie dysponując obecnymi możliwościami technicznymi. To jeden z najcenniejszych zabytków techniki w Polsce, który 16 grudnia 2023 roku wejdzie w 140-lecie swojego istnienia, chcemy tym tematem zainteresować różne instytucję, nasz apel podpisało 700 osób - mówi "Gazecie Krakowskiej" Czesław Szynalik, przedstawiciel Lokomotywy Koalicji Kolei Galicyjskiej, jeden z inicjatorów apelu.

W okresie dwóch lat wybudowano 577 km linii kolejowej, nie dysponując obecnymi możliwościami technicznymi. Było to okno na świat Lokomotywa - Koalicja Kolei Galicyjskiej FB

Na odcinku linii kolejowej 104 Kasina Wielka - Tymbark znajdują się historyczne obiekty kolejowej infrastruktur, w tym głównie budynki stacji kolejowej w Kasinie Wielkiej i Dobrej. Mogłyby tam przejeżdżać pociągi retro.

- W ten sposób otrzymalibyśmy jedną z najbardziej atrakcyjnych, historycznych linii kolejowych w Europie wraz z zabytkowym taborem - dodaje Szynalik, który ma nadzieję na realizację pomysłu.

Lokomotywa - Koalicja Kolei Galicyjskiej FB

Parowóz przed dworcem PKP od 1987 roku jest jednym z najbardziej znanych miejskich pomników

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto