Na Wiśle stanie nowy most między gminami Drwinia i Nowe Brzesko. Stara przeprawa ledwo zipie [ZDJĘCIA]

Paweł Michalczyk
Paweł Michalczyk
Most na Wiśle między Ispiną a Nowym Brzeskiem był zamknięty na czas remontu w wakacje 2020, obecnie przeprawa znów jest czynna, ale ruch na niej odbywa się wahadłowo
Most na Wiśle między Ispiną a Nowym Brzeskiem był zamknięty na czas remontu w wakacje 2020, obecnie przeprawa znów jest czynna, ale ruch na niej odbywa się wahadłowo Paweł Michalczyk
Rozpoczynają się przygotowania do budowy nowego mostu na Wiśle. Połączy on gminy Drwinia w powiecie bocheńskim oraz Nowe Brzesko w powiecie proszowickim. Nowa przeprawa przejmie w przyszłości ruch tranzytowy z podupadającego mostu między Ispiną a Nowym Brzeskiem. Na razie nie wiadomo jednak, który z trzech wariantów zostanie wybrany do realizacji.

Na Wiśle powstanie nowy most między gminami Drwinia i Nowe Brzesko

Na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich trwa opracowywanie koncepcji przebiegu nowej przeprawy, która zastąpi tę istniejącą w Ispinie. Most między Ispiną a Nowym Brzeskiem ma ograniczony tonaż (do 3,5 t), a do tego jest wąski, co wymusza ruch wahadłowy. W dodatku jest mocno zniszczony. W wakacje 2020 roku został zamknięty, aby można go było wyremontować, ale specjaliści z zarządu dróg nie mają złudzeń, że kwestią czasu jest jego całkowita niezdatność dla ruchu samochodowego.

Opracowywaniem wariantów bodowy nowego mostu na Wiśle oraz pozyskaniem decyzji środowiskowej zajmuje się spółka Promost-Wisła. Do tej pory wypracowano trzy możliwe warianty lokalizacji przeprawy, ale żaden z nich nie pokrywa się z dotychczasowym.

Dwa z nich po stronie powiatu bocheńskiego miałyby mieć swój początek w miejscowości Ispina (tzw. wariant nękanowicki i hebdowski - od nazw miejscowości po stronie gminy Nowe Brzesko). Trzeci wariant mógłby połączyć Świniary z Sierosławicami. To w tym miejscu w wakacje 2020 roku wojsko zbudowało tymczasowy most pontonowy na czas remontu przeprawy w Ispinie.

Z naszych informacji wynika, że wariant hebdowski jest zagrożony ze względu na stanowisko konserwatora zabytków. W Hebdowie znajduje się bowiem dawna siedziba klasztoru norbertanów, w której dziś znajduje się dom rekolekcyjny, hotel i restauracja.

Koszt realizacji wariantu hebdowskiego i sierosławickiego waha się ok. 90-95 mln zł, najdrożej szacowany jest obecnie wariant nękanowicki (115-120 mln zł), a to ze względu na znaczne oddalenie koryta Wisły od drogi wojewódzkiej nr 964.

Rządowe dofinansowanie na rozpoczęcie prac przy nowym moście na Wiśle

W poniedziałek (8.03.2021) w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie miało miejsce podpisanie umowy o dofinansowanie pierwszego etap inwestycji. Pieniądze (w sumie 1,6 mln zł) będą pochodziły z budżetu państwa w ramach Rządowego Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów.

Zadanie będzie realizowane w dwóch etapach. Na przygotowanie dokumentów zgodnie z wymaganiami przepisów środowiskowych przyznano 64,9 tys. zł, a na opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - 1,5 mln zł. Oznacza to w sumie rządowe wsparcie w wysokości 1,6 mln złotych.

Oprócz budowy mostu na Wiśle po nowym śladzie wraz z dojazdami i nowym przebiegiem DW 775 klasy G, inwestycja przewiduje:

  • budowę skrzyżowań z istniejącą drogą krajową DK 79, drogą wojewódzką DW 964 oraz pozostałych połączeń istniejącego układu drogowego,
  • budowę obiektów inżynierskich,
  • budowę układu komunikacyjnego dla pieszych i rowerzystów w rejonie skrzyżowań oraz w dowiązaniu do istniejących ciągów (realizacja chodników w miejscu skrzyżowań i na terenie zabudowy),
  • budowę układu dróg dojazdowych,
  • budowę systemu odwodnienia obiektu i drogi DW 775,
  • budowę oświetlenia ulicznego.

Przeprawa mostowa zostanie zaprojektowana na najwyższą klasę obciążenia taborem samochodowym przewidzianą w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

Co ze starym mostem na Wiśle między Ispiną a Nowym Brzeskiem?

Wicemarszałek Łukasz Smółka podkreśla, że most między Ispiną a Nowym Brzeskiem lata świetności ma już za sobą. - Był wielokrotnie remontowany, ale jest mocno wyeksploatowany. By ułatwić transport w regionie, został wybudowany most pontonowy, który był rozwiązaniem tymczasowym. Nowa przeprawa mostowa znacząco poprawi komunikację, co przełoży się na zwiększenie konkurencyjności obszaru i jego dalszy rozwój - podkreśla Łukasz Smółka.

Zdaniem wójta gminy Drwinia, stary most powinien pozostać, aby nadal służył mieszkańcom gminy Drwinia. Osoby mieszkające w Ispinie są związane z Nowym Brzeskiem poprzez pracę czy naukę w szkole. Rozbiórka starego mostu spowodowałaby znaczną komplikację ich życia.

- Postuluję, aby dotychczasowa przeprawę Ispiną a Nowym Brzeskiem zachować dla ruchu lokalnego w kategorii drogi gminnej, aby jak najmniej miało to wpływ na obecne stosunki między Ispiną a Nowym Brzeskiem - mówi Jan Pająk, wójt gminy Drwinia.

Nowa przeprawa z pewnością przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. Na terenie powiatu proszowickiego funkcjonuje kilka tysięcy gospodarstw rolnych, tworzących tzw. „proszowicką spiżarnię”. Produkty rolne z tego terenu trafiają m.in. do mieszkańców powiatu bocheńskiego.

Masz informacje? Nasza Redakcja czeka na #SYGNAŁ

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie