Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe inwestycje na dwóch krajówkach. Jest zezwolenie na budowę obwodnicy Zabierzowa i rozbudowę drogi olkuskiej nr 94

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Drogą krajową przez Zabierzów przejeżdża około 21,5 tys. pojazdów na dobę
Drogą krajową przez Zabierzów przejeżdża około 21,5 tys. pojazdów na dobę Barbara Ciryt
Zapadły nowe decyzje o inwestycjach na dwóch drogach krajowych pod Krakowem. W siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w poniedziałek 1 sierpnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ogłosił podpisanie aneksu do programu inwestycji dla rozbudowy drogi krajowej nr 94 przez Olkusz. Ponadto wojewoda Łukasz Kmita ogłosił wydanie decyzji o zezwoleniu na budowę obwodnicy Zabierzowa w ciągu drogi krajowej nr 79.

- To historyczne przedsięwzięcia. Otóż obwodnica Zabierzowa była wpisana do planu zagospodarowania gminy Zabierzów w 1992 r. Wówczas w planie zarezerwowano korytarz. Mija 30 lat. Dziś wojewoda podpisał i wydał zezwolenie na realizację inwestycji. Gotowy jest projekt techniczny. Trwa postępowanie przetargowe. Mamy nadzieję na wyłonienie wykonawcy zadania i podpisanie z nim umowy do końca tego roku - mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wojewoda małopolski Łukasz Kmita właśnie wydał i przekazał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Zabierzowa.

- Z wielką radością wydajemy decyzje, które sprawiają, że Małopolska może się rozwijać. Ostatnie lata w województwie to gigantyczna, pozytywna zmiana na drogach. Inwestycja w Zabierzowie to fragment ponad 10 km całkiem nowej drogi. Rozpocznie się w Modlniczce, a zakończy w Rudawie. Pozwoli na wyprowadzenie ciężkiego ruchu poza centra miejscowości. To kluczowe, bo tą drogą krajową codziennie przejeżdża ponad 21 tys. pojazdów - mówił wojewoda, przekazując decyzję ZRID na budowę obwodnicy Zabierzowa.

To obejście Zabierzowa - po stronie północnej - będzie jednocześnie obejściem sąsiedniego Kochanowa. Ma mieć długość 10,3 km. Pobiegnie po nowym śladzie z dwunawowym tunelem ponad 300 metrów. To ma być droga klasy GP (główna, przyspieszona), została podzielona na dwa odcinki. Pierwszy ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Poprowadzi od węzła Modlniczka (od drogi S52) do Zabierzowa do skrzyżowania ulic Łąkowej i Rodziny Poganów. Drugi odcinek obwodnicy jest planowany jako jednojezdniowy z dwoma pasami ruchu. Poprowadzi od Zabierzowa do połączenia z drogą krajową nr 79 w Rudawie.

Na tej trasie oprócz tunelu zaplanowano cztery mosty, siedem wiaduktów, kładkę dla pieszych, rondo, przepusty i przejścia dla zwierząt. Będzie odwodnienie, zbiorniki retencyjne, ekrany akustyczne oraz oświetlenie.

Inwestycje realizujemy w celu wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrum miejscowości, poprawę bezpieczeństwa i komfort życia - mówiła Agnieszka Wachowska, wicedyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA ds. Zarządzania Drogami i Mostami.

Sprawa rozbudowy drogi olkuskiej komplikowała się od dawna. Opracowywanie dokumentacji zaczęło się już w 2008 r i trwało do 2012 r. Wówczas po otrzymaniu decyzji środowiskowej dalszych prac zaniechano. Zabrakło pieniędzy. Temat powrócił pięć lat później, gdy minister Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji dla tego zadania i przyznano finansowanie. Obecnie ponownie jest opracowywana dokumentacja projektowa dla rozbudowy krajówki w Olkuszu. Umowa na to zadanie została podpisana przez ministra Andrzeja Adamczyka w marcu 2020 roku.

Nasi poprzednicy mieli determinację i odwagę, żeby od strony zachodniej dotrzeć z rozbudową do rogatek Olkusza i na tym zakończyć przebudowę drogi krajowej nr 94. Olkusz i wszystkich tych, którzy korzystają z tej drogi pozostawiono samym sobie. My to zmieniamy. Podjęta została decyzja o zwiększeniu środków na realizację tej inwestycji. Ponad 200 mln zł wydamy więcej na przebudowę drogi nr 94 - mówi minister Adamczyk.

Aneks o powiększeniu funduszy na realizację zadania odebrała wicedyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Agnieszka Wachowska. Rozbudowa drogi Olkuszu dotyczy odcinka 4,4 km drogi dwujezdniowej przebiegającej przez miasto.

Ta droga w Olkuszu jest w stanie krytycznym i ostrzegawczym. Konieczne jest podniesienie parametrów nośności tego traktu, wzmocnienie warstw konstrukcyjnych nawierzchni i przebudowę sześciu skrzyżowań. Konieczna jest tez likwidacja zjazdów i budowę dróg dojazdowych, a wyniki pomiarów hałasu wymuszają budowę ekranów akustycznych - informuję Iwona Mikrut, rzecznik GDDKiA Oddział w Krakowie.

W ramach inwestycji powstanie kładka dla pieszych nad krajówką, mur oporowy, ścieżki pieszo-rowerowe i chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych, oświetlenie i ekrany akustyczne.

W związku z tym, że inwestor GDDKiA jest w trakcie przygotowywania przetargu na to zadanie nie poinformowano o kosztach ogólnych jakie są przewidywane na realizację całego przedsięwzięcia.

FLESZ - Inflacja przyhamuje na jesieni. Komentarz Piotra Palutkiewicza

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bochnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto