Odkorkować miasto!

Tomasz Stodolny
Udostępnij:
Jeszcze 5 lat temu w powszechnej świadomości mieszkańców Bochni ulica Śródmiejska miała rozwiązać palący problem zakorkowanego centrum miasta, a o dokończeniu północno-zachodniej obwodnicy miasta mówili tylko ...

Jeszcze 5 lat temu w powszechnej świadomości mieszkańców Bochni ulica Śródmiejska miała rozwiązać palący problem zakorkowanego centrum miasta, a o dokończeniu północno-zachodniej obwodnicy miasta mówili tylko niepoprawni wizjonerzy. Dziś budowa KN-2 nabiera coraz bardziej realnych kształów, za to miasto wycofuje się z koncepcji budowy ulicy Śródmiejskiej w kształcie proponowanym przez poprzednie władze.

Wszystko zmieniło się w 2004 roku, gdy poznano wyniki badań specjalistycznej firmy z Krakowa, która przyjrzała się organizacji i natężeniu ruchu w Bochni. Eksperci spędzili pięć miesięcy na szczegółowej analizie ruchu samochodowego na bocheńskich ulicach, a płynący z ich opracowania wniosek był jednoznaczny: nie budowa "ulicy Śródmiejskiej", ale dokończenie tzw. "drogi donikąd", czyli KN-2, pozwoli na rozładowanie korków w centrum. Z naukowymi wyliczeniami nie sposób było dyskutować, i choć istniała już zaawansowana koncepcja budowy ulicy Śródmiejskiej, rozpoczęto działania mające na celu wybudowanie trasy, która stałaby się lekarstwem dla coraz bardziej zakorkowanego śródmieścia solnego grodu.

Priorytet KN-2
- Dokończenie budowy KN–2 powinno być priorytetem dla władz miasta i to niezależnie od tego, czy ruch w centrum ma być wyłączony, czy nie - mówił w 2004 roku na sesji Rady Miejskiej Stanisław Albricht- prezes firmy ALTRANS, przedstawiając wyniki przeprowadzonej analizy. Prawie dokładnie trzy lata później wiceburmistrz Gustaw Korta, prezentując projekt drogi również nie ma wątpliwości: - Budowa KN-2 powinna być dla nas absolutnym priorytetem w rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych miasta.
Właściwie to żadne odkrycie. Koncepcja budowy północno-zachodniej obwodnicy powstała w latach 70. ubiegłego wieku, ale ze względów ekonomicznych inwestycji nigdy nie zrealizowano. Jej część jednak już istnieje: to ułożona z betonowych płyt, licząca kilkaset metrów tzw. "droga donikąd". Nastał jednak czas, żeby dłużej nie odkładać tej inwestycji na półkę, lecz jak najszybciej znaleźć sposób na sfinansowanie zadania. W innym przypadku centrum Bochni zakorkuje się całkowicie, a śródmieście udusi się od spalin.
O konieczności odkorkowania przekonuje opracowanie z 2004 roku. Eksperci, rozlokowani w kilku punktach miasta, notując nie tylko liczbę przejeżdżających pojazdów w godzinach szczytu 14.30 - 15.30, ale także numery rejestracyjne samochodów, mieli możliwość określenia tras, jakimi najczęściej poruszają się kierowcy. Wyniki ich obserwacji każdy mieszkaniec Bochni wyczuwa intuicyjnie - największa liczba samochodów przemieszcza się między os. Niepodległości, Windakiewicza i okolicami, a przemysłową częścią miasta, skupioną wokół ul. Partyzantów i dalej w kierunku największego lokalnego pracodawcy - firmy Stalprodukt. I co istotne, większość kierowców przy pokonywaniu tej trasy musi przebijać się przez centrum, a w godzinach szczytu powoduje to istny uliczny horror.
Czy KN–2 pomoże? - Nowa trasa przejęłaby w szczycie z centrum ruch 300-400 samochodów na godzinę, a to pozwala poważnie myśleć nawet o stworzeniu enklawy pieszych w śródmieściu - twierdzą badający natężenie ruchu w mieście. Warto także zauważyć, że trasa KN-2 przebiega w pobliżu szybu Campi, który w przyszłości przejmie większość ruchu turystycznego kopalni. Już teraz odbywają się nim zjazdy grup zorganizowanych, dzięki inwestycji Kopalni Soli Bochnia oddano nowe Biuro Obsługi Klienta, wybudowano obszerne parkingi dla autokarów, a w najbliższych latach rola tego miejsca w miarę realizacji planów Uzdrowiska Kopalnia Soli będzie systematycznie wzrastać.
Dobrze zatem, że po wielu latach wizja realizacji północno- zachodniej obwodnicy miasta wreszcie zaczyna nabierać realnych kształtów. Na ostatniej sesji Rady Miejskiej zaprezentowano
powstały niedawno szczegółowy projekt drogi, która przetnie tzw. "Kolejkę" i połączy "drogę donikąd" z ulicą Karosek, gdzie powstanie rondo, a następnie pobiegnie dalej w kierunku torów kolejowych, by pod wiaduktem zetknąć się z ul. Poniatowskiego. Jeszcze w tym roku miasto chce uzyskać pozwolenie na budowę drogi, a jako termin zakończenia realizacji inwestycji wskazywany jest rok 2009. Niestety, wygląda na to, że zadanie trzeba będzie w całości realizować ze środków własnych. Na razie nie podano jego kosztów, ale trzeba się liczyć z tym, że będzie to kilka milionów złotych.

Śródmiejskie parkingi
W sytuacji, gdy dokończenie budowy KN-2 stało się priorytetem, na plan dalszy zeszła realizacja koncepcji drogi Śrómiejskiej. Ale pomysłu tego nie zarzucono całkowicie, bo na jej rolę zwracało uwagę choćby wspominane już kilkakrotnie opracowanie krakowskich naukowców. Na podstawie wyników swych badań rozważali oni różne warianty organizacji ruchu, sprawdzając np. ile miejsc przybędzie jeśli niektóre ulice staną się jednokierunkowymi, a jeden z pasów ruchu przeznaczony zostanie pod miejsca postojowe. Wnioski?
W ścisłym centrum najwięcej można zyskać, przeprowadzając taką operację na ulicach Kazimierza Wielkiego i Kraszewskiego. Dałoby to odpowiednio 80 i 30 miejsc parkingowych, ale ze zrozumiałych względów jest to niemożliwe do przeprowadzenia czytamy w raporcie.
Uznano więc, że tego typu działania nie mają większego sensu i należy szukać innych rozwiązań. Najłatwiejszym do wprowadzenia i na dodatek przynoszącym miastu spore dochody jest - sugerowane przez Stanisława Albrichta - rozszerzenie strefy parkowania (takie kroki podejmowane są w ostatnich latach) oraz podwyższenie opłat, mające na celu zmniejszenie liczby kierowców zdeterminowanych do zostawiania samochodów w ścisłym centrum, oraz wymuszenie zwiększonej rotacji pojazdów na miejscach parkingowych.
Prawdziwym panaceum na deficyt miejsc postojowych w centrum byłaby "ulica Śródmiejska" wraz z zaprojektowanymi przy niej parkingami.
Jeśli do tego dokończona zostałaby budowa drogi KN-2, wizja centrum wolnego od ruchu samochodowego nabrałaby realnych kształtów – sugerowano w opracowaniu.
Ale koncepcja ulicy Śródmiejskiej, biegnącej m.in. w sąsiedztwie wzgórza Uzbornia, nieco się zmienia. Burmistrz Bogdan Kosturkiewicz zapowiada, że chciałby na razie zrealizować tylko jej odcinek będący przedłużeniem ul. Fischera do placu Turka (z wieloma miejscami parkingowymi), a dalej do Uzborni miałaby prowadzić ścieżka spacerowa i rowerowa.
- Tak naprawdę, to dopiero po wybudowaniu KN-2 i obserwacji jak wpłynie ona na ruch w centrum będzie można zdecydować w jakim kształcie potrzebna jest ulica Śródmiejska - uzupełnia Gustaw Korta.
Z perspektywy autostrady
Władze Bochni nie zapominają jednocześnie o potrzebie poprawiania bezpieczeństwo ruchu w mieście. W ciągu 2-3 lat powinno powstać rondo na skrzyżowaniu ulic Kościuszki - Floris - Fischera oraz sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach Wiśnicka – Kazimierza Wielkiego - Samlickiego - Brodzińskiego i Oracka - Regis -Solna Góra - Konstytucji 3-go Maja. Cały czas władze samorządowe będą też starały się o pozyskanie dofinansowania na budowę tzw. łącznika autostradowego.
- To nieco bardziej odległa perspektywa, bezpośrednio związana z budową autostrady i z pewnością nie będzie realizowana w tej kadencji, co nie znaczy jednak, że nie powinniśmy już teraz zajmować się nią - uważa Gustaw Korta.

Ryszard Januszek,
naczelnik wydziału odpowiadającego za inwestycje w mieście

- W tej chwili projekt drogi KN–2 wykonany jest mniej więcej w pięćdziesięciu procentach - jest wyznaczony jej przebieg, ale trwają prace nad dokumentacją dotyczącą odwodnienia, przekrojów podłużnych i poprzecznych itp. Potrwa to mniej więcej do końca sierpnia. Potem wystąpimy do bocheńskiego starostwa o wydanie decyzji lokalizacyjnej, równoznacznej z pozwoleniem na budowę. Decyzję środowiskową już posiadamy.

Kazimierz Ścisło
radny RM w Bochni

Nikt z protestujących mieszkańców ulic Gadowskiego, Polnej i Romana nie podważał konieczności budowy drogi KN–2. Chodziło nam tylko o jej przebieg po terenie tzw. "Kolejki", który naszym zdaniem mógłby być inny, znacznie dalej od domów i w naszej ocenie po terenie lepiej się do tego nadającym. Pisaliśmy do burmistrza kilkakrotnie w tej sprawie, niestety na nasze zapytania i zgłaszane wątpliwości i nie dostawaliśmy odpowiedzi.

Co składa się na cenę paliwa?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie