Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

S7 Skomielna Biała - Rabka. Nowy, górski odcinek ekspresowej zakopianki otwarty!

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Fot. Katarzyna Hołuj
W sobotę przed południem oddano do użytku odcinek nowej drogi ekspresowej prowadzącej na Podhale. To liczący 6,1 km odcinek między Skomielną Białą a Chabówką.

Podróżując na południe do Skomielnej Białej jedzie się „po staremu”, ale już na światłach w Skomielnej zamiast jak dotychczas pojechać prosto, trzeba skręcić w prawo kierując się na nowo oddany fragment drogi ekspresowej.

Ze Skomielnej Białej do Rabki Zdroju to droga ekspresowa, a dalej – do Chabówki, dwujezdniowa droga przyspieszona. Jedzie się szybciej i bezpieczniej. Dzięki nowo wybudowanemu odcinkowi omija się m.in. okryty złą sławą zakręt nazywany zakrętem Łasaka od czasu, kiedy w tragicznym wypadku zginęli tu znakomity trener kolarski Henryk Łasak i jeden z jego podopiecznych. Nie mówiąc już o tym, że odetchną mieszkańcy tej miejscowości przeciętej tak ruchliwą (do tej pory) drogą.

Podczas otwarcia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił: - To dobry czas dla wszystkich, którzy na słynnej zakopiance zostawili godziny spędzone w zatorach drogowych i korkach. To dobry czas dla tych, którzy mieli nadzieję, że zakopianka będzie drogą, która pozwoli szybko dojechać do polskich gór, do ośrodków wypoczynkowych, ale też do ośrodków gospodarczych, że pozwoli je wytworzyć, będzie swoistym silnikiem napędowym i turystyki i gospodarki regionu. A przy tym wszystkim będzie drogą bezpieczną.

Kierowcy podróżujący nową zakopianką mogą liczyć na wyjątkowe wrażenia estetyczne, bo z biegnącej w sporej (ponad jednej trzeciej) części po wiaduktach drogi roztacza się piękny widok na góry.
Wiaduktów jest na tym odcinku aż siedemnaście, a najdłuższy ma kilometr długości i 50 metrów wysokości (to wysokość 16 piętra!). W czerwcu pomyślnie przeszedł próby obciążeniowe.

Na właśnie oddanym odcinku zlokalizowano dwa węzły drogowe: Skomielna Biała (S7 z dk 28) i Zabornia (S7 z dk 7 i dk 47). Pod wiaduktami węzła Skomielna znajduje się Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Powstało też miejsce obsługi podróżnych MOP Zbójecka Góra.

Wybudowali go Włosi, a dokładnie firma Salini Impregilo S.p.A. z Mediolanu. Koszt inwestycji wyniósł 615 mln zł brutto. Gwarancja jakości wykonanych prac obowiązuje przez 10 lat.

To jeden z trzech (a jadąc od Krakowa ostatni) z budowanych od 2016 roku odcinków. Pierwszy zaczyna się w Lubniu a kończy się w Naprawie (ten, co potwierdzono podczas sobotniego otwarcia, ma zostać oddany jako następny jeszcze jesienią br.), a drugim jest dwukomorowy tunel pod Luboniem Małym (na ten poczekamy najdłużej, bo do 2021 roku). Południowy portal tunelu znajduje się w Skomielnej Białej i właśnie tu zaczyna się oddany właśnie do użytku fragment ekspresówki. Kończy się on węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany został dwujezdniowy fragment drogi krajowej nr 47 do Chabówki. Tam został on włączony do istniejącego już dwujezdniowego odcinka DK 47 Chabówka – Rdzawka.

Koszt budowy całego (ok. 16 km) odcinka S7 Lubień–Rabka Zdrój wyniesie ponad 2 mld 269 mln zł, z czego 1 mld 322 mln zł pokryje dofinansowanie unijne.
 
Parametry techniczne:

Droga ekspresowa S7
- prędkość projektowa - 100 km/h
- obciążenie na oś - 115 kN/oś
- szerokość jezdni - 2 x 7,00 m
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- szerokość pasów awaryjnych - 2 x 2,50 m ( 3 m w tunelu)
- dostępność do drogi ograniczona - węzły drogowe

Droga krajowa nr 47
- prędkość projektowa - 80 km/h
- obciążenie osi - 115 kN/oś
- szerokość jezdni - 2 x 7,00 m
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- dostępność do drogi ograniczona - węzły drogowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bochnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto