Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szpetota reklamowa w Bochni trwa. Jaki przykład dadzą kandydaci w wyborach?

Tomasz Rabjasz
Tomasz Rabjasz
Od kilku miesięcy w Bochni obowiązuje uchwała krajobrazowa. Choć reklamy niezgodne z jej zapisami nie mogą być już instalowane, nadal są miejsca, gdzie się pojawiają. Wiele osób uważa, że jeśli prawo nie będzie egzekwowane, pojawi się problem z usunięciem starych billboardów, które do kwietnia mają być dostosowane do nowych norm.

Uchwała krajobrazowa przyjęta przez Radę Miasta Bochnia na początku kwietnia br. dzieli miasto na sześć stref. Najbardziej rygorystyczne przepisy dotyczą jej ścisłego centrum. W ich myśl wszystkie umieszczone na budynkach nośniki reklamowe muszą być bezpośrednio związane z działalnością, która jest tam prowadzona. Istnieje też zakaz sytuowania reklam wielkogabarytowych powyżej 12 m kw.

Zapisy zawarte w uchwale mówią także o tym, jaką maksymalną wysokość mogą mieć szyldy reklamowe oraz o ile centymetrów mogą one odstawać od elewacji budynku. Niestety, okazuje się, że prawo prawem, a życie życiem. Nowych przepisów nie spełnia w Bochni bardzo dużo miejsc, na których znajdują się reklamy. Przykładem jest jeden ze sklepów z odzieżą przy ulicy Kazimierza Wielkiego, którego szyldy są bardzo duże i wystają niemal na pół szerokości chodnika.

Takim miejscem jest też Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1, na której ogrodzeniu znajdują się liczne banery reklamowe, w żaden sposób niezwiązane z jej działalnością. Znajdziemy tam reklamę m.in. aparatów słuchowych, biura projektów, czy urządzeń biurowych. - Takie reklamy w znaczący sposób psują estetykę miasta, dlatego powinny zniknąć z jego krajobrazu - uważa Rafał Kłosowski, przewodniczący Komitetu Rewitalizacji.

Według ustawy krajobrazowej, reklamy takie mają zostać zlikwidowane do 1 kwietnia następnego roku. Jeżeli tak się nie stanie, właścicielom takich urządzeń będzie groziła kara finansowa. - Szczegóły znajdują się w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - podkreśla architekt miejska Dominika Ropek.

Zanim jednak miasto zacznie egzekwować przepisy zawarte w ustawie krajobrazowej odnośnie do reklam, które już istnieją, najpierw musi się uporać z banerami i szyldami, jakie obecnie powstają, a są niezgodne z przyjętymi przepisami.

Przykładem takiego miejsca jest szyld w formie loda na fasadzie jednej z kamienic w Rynku, w której znajduje się kawiarnia. - W tej strefie taka reklama może odstawać 80 cm od ściany i mieć wysokość do 50 cm. „Lód” nie spełnia tego drugiego parametru - zauważa Rafał Kłosowski.

Z kolei pozytywnym przykładem jest odnowiona elewacja kamienicy Rynek 5.

Reklamy wyborcze a uchwała

Za nieco ponad miesiąc odbędą się wybory samorządowe. Obecnie trwa kampania wyborcza. Chociaż na bocheńskich ulicach jeszcze nie widać reklam z wizerunkami osób, które będą w nich startować, zapewne wkrótce takie się pojawią. Komitety wyborcze, które będą je zamieszczać, mają obowiązek pamiętać, że powinny być one zgodne nie tylko z zapisami kodeksu wyborczego, ale także z tzw. ustawą krajobrazową.

O to, aby wszystko odbyło się zgodnie z przepisami i żadna reklama wyborcza nie naruszała ustawy krajobrazowej, ma zadbać bocheńska straż miejska. Będzie ona kontrolować miejsca, w których będą wieszane tego typu reklamy. - Wkrótce jeszcze odbędą się szczegółowe rozmowy na ten temat m.in. z miejskim architektem - zaznacza Dariusz Gałązka, komendant bocheńskiej jednostki.

Zastrzeżenia do uchwały

Niektórym przedsiębiorcom nie podobają się zapisy ustawy krajobrazowej. - Reklama od zawsze była dźwignią handlu, a teraz wprowadza się jakieś dziwne rozwiązania. Może całkowicie mamy zlikwidować nasze szyldy? - pyta jeden z właścicieli sklepu z artykułami spożywczymi w centrum miasta.

Rafał Kłosowski podkreśla jednak, że wprowadzona ustawa ma na celu jedynie likwidację chaosu i przywrócenie w mieście ładu i porządku reklamowego. - Nie chcemy całkowitej likwidacji reklam. Nam zależy tylko na tym, żeby były one bardziej estetyczne. Zyskają na tym zarówno przedsiębiorcy, jak i samo miasto - podkreśla.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bochnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto