Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tarnów. Cenne rzeźby można znowu oglądać w Muzeum Diecezjalnym. Dzięki konserwacji odzyskały pierwotny wygląd i piękne kolory [ZDJĘCIA]

Paweł Chwał
Paweł Chwał
Uroczysta prezentacja XV-wiecznych rzeźb, które po kilku miesiącach prac, prowadzonych przez konserwatorki sztuki, powróciły do Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie
Uroczysta prezentacja XV-wiecznych rzeźb, które po kilku miesiącach prac, prowadzonych przez konserwatorki sztuki, powróciły do Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie Paweł Chwał
Do Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie powróciły po konserwacji dwie cenne rzeźby gotyckie, których powstanie datowane jest na początek XV wieku. To figura Pięknej Madonny z Janowic oraz Pieta z Woli Mędrzechowskiej.

Muzeum Diecezjalne w Tarnowie skrywa wiele cennych i uratowanych zabytków z regionu

Obie rzeźby od kilkudziesięciu lat znajdują się w zbiorach Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie, najstarszej tego typu placówki w Polsce, które może poszczycić się bogatą kolekcją przede wszystkim sakraliów i zabytków sztuki kościelnej ale także ludowej. Najstarsze z eksponatów pochodzą ze średniowiecza. Dzięki temu, że znalazły się w muzeum uratowano je przed zniszczeniem, a niejednokrotnie również przed kradzieżą lub dewastacją.

- Ząb czasu odcisnął swoje piętno na obu rzeźbach. Madonna zaczęła się rozpadać na dwie części, a pieta posiadała znaczne zniszczenia, zabrudzenia, a przede wszystkim liczne przemalunki, które pojawiały się na niej przez wieki, co dodatkowo przekładało się również na stan drewna – wyjaśnia ks. Piotr Pasek, dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie.

Duże wyzwanie dla konserwatorek sztuki

Dzięki uzyskanej dotacji z Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (76 500 zł) oraz wkładowi własnemu diecezji tarnowskiej (21 500 zł) udało się wykonać konserwację obu rzeźb. Prace trwały od kwietnia do grudnia, a wykonały je konserwatorki sztuki z Krakowa: Maja Potrawiak oraz Katarzyna Dobrzańska. Obie, podczas uroczystej prezentacji odnowionych rzeźb, która miała miejsce w czwartek – 23 grudnia, opowiadały o tym, jak dużym wyzwaniem było to dla nich. Zadanie nie było łatwe, gdyż zniszczenia i ubytki w obu rzeźbach były duże, a materiał historyczny, z którego można byłoby dowiedzieć się, jak dzieła wyglądały pierwotnie był skromny. Stąd konieczne były komisje konserwatorskie, podczas których konsultowano wiele kwestii dotyczących tego, w jakim kierunku mają iść prowadzone przez nie prace.

Madonna z Janowic, a właściwie z kaplicy w Lubince dzięki konserwacji odzyskała swój dziewczęcy urok, rzeźba jest już całością, a fałdy jej sukni układają się w płynny kształt. Z kolei w piecie udało się odtworzyć mocno zniszczona i zdeformowaną twarz Chrystusa i przede wszystkim piękne, średniowieczne kolory polichromii, które pierwotnie zdobiły rzeźbę.

Muzeum już myśli o konserwacji kolejnych rzeźb ze swojej bogatej kolekcji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bochnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto