Tarnów: problemy z parkingami przy dworcach

Andrzej Skórka
Lokalizacje w Krzeszowicach i Trzebini na razie są nieaktualne. Bochnia się waha, pozostaje jedynie Tarnów. Infografika: Elżbieta Rzyczniak
Parkingi Park&Ride obok dworców PKP miały ułatwić życie mieszkańcom regionu, dojeżdżającym na co dzień koleją do pracy w Krakowie. Obecnie z planowanej sieci przesiadkowych parkingów pewna jest budowa tylko jednego - w Tarnowie. Ale powstanie on w wersji "odchudzonej" w stosunku do pierwotnych planów. Całkowite wycofanie się z takiej inwestycji rozważa natomiast Bochnia. Mimo że mogłaby liczyć na potężne unijne dofinansowanie.

Samorząd Bochni ostatecznej decyzji jeszcze nie podjął. Ma się określić po zaplanowanym w najbliższych dniach spotkaniu burmistrza Stanisława Kolawińskiego z wicemarszałkiem Małopolski Romanem Ciepielą.

- Mamy sporo wątpliwości, musimy te sprawy wyjaśnić - przekonuje burmistrz Bochni.

Wątpliwości dotyczą między innymi wykorzystania parkingu mogącego - zgodnie z założeniami - pomieścić ok. 200 samochodów. Władzom miasta nie podoba się to, że samochody mogliby tam zostawiać jedynie podróżujący dalej koleją. Pozostali kierowcy, choćby mieszkańcy sąsiedniego osiedla, już nie.

Urząd Marszałkowski raczej pozostanie w tej materii nieugięty. A ma sporo do powiedzenia, bo na budowę parkingów w ramach projektu "Integracja transportu kolejowego z transportem zbiorowym lub prywatnym" oferuje samorządom aż 85 proc. dofinansowania kosztów inwestycji.

- Parkingi mają powstać dla systemu szybkiej kolei aglomeracyjnej i w pierwszej kolejności powinny służyć pasażerom kolei - tłumaczy Roman Ciepiela. - Jeśli Bochnia nie chce rozwijać się jako centrum komunikacyjne, to być może taki parking powinien powstać w Brzesku?

Tarnów zapowiadał pod koniec ub.r. szybką budowę jeszcze większego niż bocheński parkingu. Od kolei wykupiono już tereny po południowej stronie dworca PKP. Kierowcom przesiadającym się do pociągu parking miał służyć już od przyszłorocznej wiosny.

W kwietniu z budżetu miasta nagle wycofano jednak większość planowanych w tym roku na ten cel wydatków. - Realizacja inwestycji przesunięta zostanie tylko w czasie - uspokaja Jacek Chrobak, dyrektor Targowisk Miejskich, które mają budować parking. -Istniało zbyt duże ryzyko, że prace budowlane, prowadzone zimą, mogłyby się nie zakończyć w terminie.

Targowiska przetarg już ogłosiły. Zakładają, że do końca roku zwycięzca przygotuje projekt i uzyska pozwolenie na budowę. Same zaś roboty miałyby ruszyć wiosną. W pierwotnej wersji parking miał pomieścić blisko 600 samochodów. Ostatecznie miasto ograniczy jego pojemność do 380. Wszystkie znajdą się pod dachem trzykondygnacyjnego budynku. Zrezygnowano natomiast z budowy ok. 200 miejsc postojowych pod chmurką. Powód? Z obliczeń na podstawie danych o liczbie pasażerów PKP wynika, że z zapełnieniem giganta byłby spory problem. Parking w nowej wersji ma być gotowy w październiku 2015 r.

- Przesunięcie tego terminu Tarnowowi w niczym nie zaszkodzi. Remont torowiska w kierunku Krakowa przedłuża się, a liczba pasażerów korzystających w tej chwili z kolei jest niska ze względu na czas przejazdu - twierdzi Ciepiela. - Renesans kolei w regionie przewidujemy natomiast na lata 2016-17, kiedy roboty na linii kolejowej dobiegną końca.
Współpraca (MAW)

Parkingi przy dworcach

Tarnowski parking Park&Ride zmniejszy swoją pojemność z 580 do 380 miejsc postojowych. W pierwotnej wersji jego koszt szacowano na ok. 24 mln zł. Po odchudzeniu koszt budowy spadnie nieznacznie, bo do ok. 22,7 mln zł. Kwota ta obejmuje nie tylko budowę parkingu, ale również remont i przebudowę fragmentów ulic Droga do Huty, Monopolowa i Grunwaldzka, budowę pętli autobusowej.
Bocheński parking miał pomieścić ok. 200 samochodów.

W Krzeszowicach mowa była o parkingu na 300 miejsc. Gmina wycofała się jednak z budowy, bo nie wykupiła działki od PKP w sąsiedztwie dworca. Zrezygnowała również Trzebinia.

Województwo jednakże się nie poddaje. W nowym regionalnym programie operacyjnym zabezpieczy pieniądze na dotacje do budowy 16 parkingów Park&Ride w całej Małopolsce.

Małopolska karta

Dojeżdżający szybką koleją do pracy w Krakowie mają korzystać z Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej - jednego biletu na różne środki komunikacji publicznej w regionie.

Taki zintegrowany bilet powinien obowiązywać od przyszłego roku. Upoważni do skorzystania z tarnowskiego Park&Ride, przejazdu pociągiem do Krakowa, a tam do skorzystania np. z tramwaju.

Branża motoryzacyjna w kryzysie.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3