Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Finisz remontu peronów

Paweł Chwał
Nowy peron 1 na tarnowskim dworcu jest już niemal gotowy. Teraz montowana jest zabytkowa wiata
Nowy peron 1 na tarnowskim dworcu jest już niemal gotowy. Teraz montowana jest zabytkowa wiata
Po blisko trzech latach dobiega wreszcie końca ogromna przebudowa stacji kolejowej w Tarnowie. Będzie ładniej, a również wygodniej tysiącom osób, które wolą podróż pociągiem zamiast autem.

Nowe perony z zadaszonymi wiatami, windami, nowoczesnym nagłośnieniem i tablicami informacyjnymi. Prócz tego wydłużone przejście podziemne, którym można wygodnie przejść pod szlakiem kolejowym z dworca na ulicę Do Huty, wreszcie - nowa nastawnia i dodatkowe tory. Obok tarnowskiego dworca PKP dobiega końca największa przebudowa stacji od czasów uruchomienia linii kolejowej w mieście.

Z sąsiedztwa gmachu dworca zniknęły już szpetne blaszane ogrodzenia, które przez kilka ostatnich lat zasłaniały kolejno przebudowywane perony oraz przejście podziemne. Utrudniało to komunikację podróżnym i fatalnie wpływało na wygląd samego dworca - wizytówki miasta i jednego z najpiękniejszych tego typu obiektów w Polsce.

- Dzięki przebudowie peronów tarnowski dworzec również od torów, a nie tylko od strony miasta, prezentuje się teraz bardzo ładnie. Dla wielu podróżnych, którzy do tej pory byli w naszym mieście jedynie przejazdem, może być to dobra zachęta do tego, aby wysiąść z pociągu i zobaczyć go z bliska, a nie jedynie zza szyby - twierdzi Andrzej Cetera, dyrektor tarnowskiej delegatury Służby Ochrony Zabytków. Po uzgodnieniach z nim i trwającej ponad rok konserwacji, na nowy peron 1 (dawniej nr 2) wróciła właśnie zabytkowa, ponad stuletnia wiata. Secesyjna, zdobiona konstrukcja już stoi, a niebawem zamontowane zostanie też zadaszenie.

Na przebudowanych już wcześniej peronach nr 2 i 3 podróżni też mogą już schronić się przed deszczem pod nowymi, przestronnymi wiatami. Zastąpiły one tymczasowe zadaszenia, które ustawiono na czas remontu. Zmienił się również wygląd samych peronów. Prowadzą do nich nowe granitowe schody, a betonową posadzkę zastąpiły płytki brukowe.

- Perony są ustawione wyżej i teraz, kiedy wjeżdżają na nie pociągi, jest o wiele łatwiej do nich wsiąść nawet osobom, które mają problemy z chodzeniem - podkreślają kolejarze.

Na stacji zainstalowany zostanie także nowy system informacji pasażerskiej, obejmujący nagłośnienie, oznakowanie i cyfrowe tablice informacyjne. Ustawione będą także nowe ławki i kosze na śmieci, a na przebudowywanym peronie 1 i obok dworca uruchomione zostaną windy (wcześniej pojawiły się one na peronach nr 2 i 3), dzięki którym łatwiej będzie się dostać do pociągów.

Wszystkie prace powinny zakończyć się w planowanym terminie, czyli w połowie roku. Dzięki nim tarnowska stacja będzie teraz o wiele bardziej funkcjonalna, przygotowana do obsługi większej liczby pociągów poruszających się z prędkością nawet 160 kilometrów na godzinę. Nadzór nad ruchem kolejowym w promieniu kilkudziesięciu kilometrów przejęła już nowa nastawnia, wzniesiona obok dworca.

- Wszystkie tory stacyjne zostały już oddane do użytku, za wyjątkiem toru 15, który jest wykorzystywany na potrzeby pozostawiania maszyn budowlanych wykonawcy -informuje Dorota Szalacha, rzecznik oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Krakowie.

Remont przeprowadzono w ramach modernizacji trasy kolejowej łączącej Kraków z Rzeszowem. Tylko na przebudowę węzła tarnowskiego PKP PLK S.A. przeznaczyły blisko 310 milionów złotych.

WIDEO: Dlaczego za kółkiem puszczają nam nerwy?

Autor: Dzień Dobry TVN, x-news

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bochnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto