Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

NSA rozpatrzył skargę na uchylenie decyzji środowiskowej dla łącznika autostradowego w Bochni. Czy budowa drogi nie jest zagrożona?

Paweł Michalczyk
Paweł Michalczyk
I etap łącznika autostradowego w Bochni kończy się na ul. Krzeczowskiej, kontynuacja wyprowadzi ruch na drogę krajową nr 94 w ciągu ul. Brzeskiej
I etap łącznika autostradowego w Bochni kończy się na ul. Krzeczowskiej, kontynuacja wyprowadzi ruch na drogę krajową nr 94 w ciągu ul. Brzeskiej Paweł Michalczyk
NSA oddalił skargę kasacyjną w sprawie decyzji środowiskowej GDOŚ dla łącznika autostradowego w Bochni. Złożył ją Zarząd Dróg Wojewódzkich po wyroku WSA z 2019 roku uchylającym postanowienie GDOŚ. Według urzędników ZDW inwestycja nie jest zagrożona, bo obowiązująca pozostaje decyzja środowiskowa wydana przez RDOŚ. Trwają prace projektowe, a zezwolenie na budowę jest spodziewane jeszcze w tym roku.

Sprawa łącznika autostradowego w Bochni ma już kilkunastoletnią historię. Do tej pory wybudowano pierwszy etap ważnej dla kierowców drogi. Wyprowadza ona ruch z autostrady A4 do drogi powiatowej w ciągu ul. Krzeczowskiej, a następnie pojazdy muszą przejeżdżać przez miasto ulicą Brzeską, aby wyjechać na drogę krajową nr 94.

Dlatego kluczowy jest drugi etap, który wyprowadzi ruch bezpośrednio na DK 94 w rejonie obecnego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ul. Brzeskiej. Jego realizacja pociąga za sobą jednak kilka wyburzeń i to ten fakt stał się zarzewiem wieloletnich sporów, które znalazły finał w sądach administracyjnych.

Aby impas nie trwał bez końca, kilka lat temu zdecydowano o podzieleniu budowy łącznika na dwa odcinki. Ten "łatwiejszy" i niebudzący protestów funkcjonuje od września 2021 roku. Ma ok. 1,8 kilometra długości, a jego budowa pochłonęła ok. 41 mln zł.

Zawiłości prawne w sprawie II etapu łącznika autostradowego w Bochni

Na papierze nadal pozostaje drugi etap łącznika, kluczowy dla wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza miasto. Wszystko przez odwołanie od decyzji środowiskowej I instancji. Złożył ją mieszkaniec Bochni, który ma stracić dom w wyniku budowy łącznika.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska podtrzymał jednak skarżoną decyzję, dlatego mieszkaniec Bochni odwołał się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Ten 20 marca 2019 r. uchylił decyzję środowiskową GDOŚ i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. Zarząd Dróg Wojewódzkich złożył od tego wyroku skargę kasacyjną, która w marcu została oddalona. Reasumując: decyzja środowiskowa GDOŚ nie ma obecnie zastosowania.

ZDW w Krakowie stoi na stanowisku, że w obrocie prawnym pozostaje decyzja środowiskowa organu niższej instancji, czyli RDOŚ, która ma rygor natychmiastowej wykonalności.

- A zatem możemy i będziemy się nią posługiwać przy pozyskiwaniu decyzji ZRID dla kolejnego etapu węzła. Decyzja GDOŚ była decyzją częściowo reformatoryjną, która zmieniła decyzję RDOŚ. W takim kształcie korzystaliśmy z niej przy dotychczasowym postępowaniu o ZRID. Z uwagi na jej uchylenie musimy teraz korzystać z decyzji RDOŚ - wyjaśnia Agnieszka Ćwiertniewicz, rzeczniczka Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

Czy kontynuowanie prac projektowych w obecnej sytuacji nie jest ryzykowne, skoro GDOŚ musi ponownie zająć się sprawą decyzji środowiskowej dla tego etapu łącznika?

Starota Adam Korta uważa, że nie. - Gdyby NSA stwierdził, że postępowanie w zakresie oceny oddziaływania na środowisko było źle przeprowadzone, uchyliłby nie tylko decyzję GDOŚ, ale i RDOŚ i oddałby do początkowej fazy. Natomiast WSA i NSA odniosły się tylko do decyzji drugiej instancji, w związku z tym to GDOŚ musi naprawić błąd, który popełnił, wydając swoją decyzję, natomiast cały czas w obrocie prawnym funkcjonuje decyzja RDOŚ z rygorem natychmiastowej wykonalności - podkreśla.

Planowane pozyskanie decyzji ZRID to IV kwartał 2023 r.

II etap łącznika autostradowego w Bochni: wyniesione rondo i wiadukt nad torami

II etap łącznika autostradowego będzie miał nieco ponad pół kilometra, ale będzie drogi w realizacji. Wszystko z powodu konieczności wybudowania wiaduktu nad torami kolejowymi o długości ok. 350 metrów. Do tego dochodzi przebudowa i rozbudowa drogi krajowej nr 94 i ul. Brzeskiej na odcinku około 842 metrów, budowa drogi dojazdowej o długości ok. 555 metrów, wreszcie budowa ronda z drogą krajową 94 i ul. Brzeską.

Masz informacje? Nasza Redakcja czeka na #SYGNAŁ

Przebudowa drogi powiatowej Nowy Wiśnicz - Lipnica Murowana

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bochnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto